Sudokuspel lär barn matematik tillsammans

Projekt, 24 april 2017,

Vi på Interactive Solutions har i samarbete med Roger Lasu sedan i juni 2016 drivit projektet att göra mattespelet “Make it equal” roligare samt anpassat till multiplayer för användning på skolor. Elever kan nu spela en mot en över hela Sverige för att lära sig räkna på ett roligt sätt.

Sudokuspel i ny tappning

“Make it equal” är ett matematikspel som kan bäst beskrivas som en mix av Sudoku och Alfapet, och har som syfta att lära barn och ungdomar matematik på ett nytt lekfullt sätt. Spelaren har framför sig ett spelbräde likt det i Sudoku och det är upp till spelaren att, liksom i Alfapet, fylla brädet med siffror, räkne- och likhetstecken. Förståeligt nog måste dock det som sätts innan likhetstecknet stämma med det som sätts efter för att det ska ge poäng, en korrekt uträkning måste alltså ske.

Spelet fanns redan på en grundläggande nivå innan Interactive blev involverad, det vi har gjort är att vidareutveckla spelet främst med inriktning på multiplayer för två spelare. Förbättringar av spelets “user interface” har också gjorts för att göra spelandet lättare och mer intuitivt, samt tillägget av så kallade “powerups” och “achievements” för att göra spelet roligare och hålla spelarna intresserade och uppmuntrade att fortsätta spela för att nå nästa nivå.

Från singleplayer till multiplayer

InteractiveMalinDet nya “Make it equal” är ämnat för både singleplayer och multiplayer, till skillnad från den äldre versionen som endast tillåter singleplayer. Att lägga till flerspelarfunktioner till spel kan vara utmanande, inte bara när det gäller själva programmeringen utan även för själva spelbalansen. På Interactive Solutions arbetar vi i tätt samarbete med kunden, vilket underlättar balanseringsprocessen av appen genom en komplettering av kompetens sinsemellan kunden och våra utvecklare.

“- Jag tycker det är kul att utveckla det här projektet för att det förhoppningsvis får barn att tycka mer om matte.” , säger Malin Lindvall, utvecklare på Interactive

Förbättrad UI

Det spelaren ser framför sig när den spelar kallas för user interface (eller UI), dvs själva spelpanelen med spelbrädet och allt spelaren kan göra för att interagera med spelet. Denna UI har vi på Interactive förbättrat med en lättare-att-använda-design i fokus, då den främsta målgruppen är barn. Lekfull display blandas med en simpel användning av drag-and-drop för själva spelandet.

Mer gamification

För att göra spelet mer till just ett spel så har vi satsat på mer gamification, eller spelifiering på svenska, dvs tillsatsen av olika element som skapar mer spelglädje och därmed en vilja att fortsätta spela. Dessa tillsatser har hittills varit i form av “powerups” och achievements.

Powerups innebär speciella förmågor som går att låsa up genom spelande och som då kan användas en gång per spelomgång. Dessa inkluderar förmågan att byta ut vissa siffror på spelbrädet mot andra, för att kunna ge högre poäng; det kräver dock strategiskt tänkande för att räkna ut hur man bäst använder dessa powerups för att maximera dess effektivitet. Achievements är just vad det låter som, unika “guldstjärnor” eller emblem som ges när vissa milstolpar eller andra åstadkommanden uppnås, detta i syfte att ge belönande feedback av progressionen.

Pågående utveckling

Just nu jobbar vi på att lägga till en tutorial för att hjälpa in eleverna i spelet med minimal hjälp från lärarens sida. Statistik kommer också bli en funktion riktad till lärarna för användning i t.ex. bedömandet av vilka elever som eventuellt behöver extra stöd vid inlärningen samt ett spelbart demo som inte kräver registrering för att spelas i syfte att låta nyfiknatesta spelet innan man tar beslut om att registrera sig.

Kontakta oss

Ditt framtida projekt?

Kontakta oss

Kontakt

Telefon: 018 - 5 800 800
Besöksadress: Kungsängsgatan 12, Uppsala
Postadress: Box 2171, 750 02, Uppsala