fbpx
Nätförsäljning - Onlineförsäljning - Webbutiker

Ny rapport visar vanliga butiker populärare än webbutiker

Nyheter, 14 november 2014,

Webbutiker blir allt viktigare som skyltfönster. Du surfar runt på nätet och letar upp din produkt och därefter handlar du den i den fysiska butiken, enligt nya siffror från e-barometern.

webbutikstartisWebbutiker

Det sägs att många konsumenter provar eller tittar på produkter i den fysiska butiken och därefter går hem och handlar dem på nätet. Detta stämmer inte, utan det är precis tvärtom! Dock så finns det undantag och det är när konsumenterna handlar kläder via det utländska webbutikerna.
Webbutiker blir allt viktigare som skyltfönster för den fysiska detaljhandeln. Fler än var tredje konsument i Sverige har under de senaste tre månaderna först undersökt en vara på nätet för att sedan handla den i en fysisk butik. Däremot är det fortsatt få konsumenter som blivit hänvisade till en kedjas webbutik när de besökt en fysisk butik. Det framgår i den senaste e-barometern från PostNord.

Konsumenterna är kvickare än många detaljhandlare. De webbutiker som verkligen lyckas integrera sina produkter och hänger med sina kunders önskemål är vinnarna i den allt tuffare konkurrensen.

Den vanligaste varan som konsumenterna först undersöker på nätet för att sedan handla i butik är hemelektronik med 44%. Näst vanligast är datorer och tillbehör med 21% och kläder, som också 21% av konsumenterna tittat på i det virtuella skyltfönstret innan köpet i en fysisk butik.

De stora kedjorna inom hemelektronik har kommit långt, medan många som säljer kläder har en lång bit kvar för att få sina kunder att handla direkt i webbutiken. Vi ser samtidigt i senaste e-barometern att allt fler svenska konsumenter handlar kläder från utländska sajter. För svenska detaljhandlare som säljer kläder gäller det att öka tempot för att få ihop de fysiska och digitala kanalerna och inte tappa marknadsandelar till utländska företag.

Svenska näthandeln

Den svenska näthandeln visade en tillväxt på 15% i under andra kvartalet, och tillväxten har varit stabil de senaste två åren. Prognosen för hela 2014 är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor i Sverige.socialshopingnews

Om ni vill veta vilka strategier man bör använda för att lyckas med sin webbutik, kontakta oss så berättar vi det gärna.

Kontakta oss

Ditt framtida projekt?

Kontakta oss

Kontakt

Telefon: 018 - 5 800 800
Besöksadress: Vaksalagatan 28, Uppsala
Postadress: Box 2171, 750 02, Uppsala