fbpx

Så satsar marknadscheferna sin marknadsbudget

Nyheter, 3 mars 2015,

Vi har sammanställt olika undersökningarna och rapporterna som visar vart marknadscheferna kommer satsa sin marknadsbudget på under året. Sociala medier och mobilmarknadsföring ökar mest i deras marknadsstrategi.

Marknadsföringsrapport för 2015

Vi har sammanställt olika undersökningarna och rapporterna som visar vart marknadscheferna kommer satsa sin marknadsbudget på. Generellt kan man säga att marknadsförare planerar för att öka investeringarna i annonsering i sociala medier, geografisk retargeting, mobila marknadsföring och e-postmarknadsföring, samt fokusera på att skapa en sammanhängande ”kundresa”.

Viktiga resultat:

• Kundresan är nu livsviktig för företagets framgång. Det är en massiv övergång från kampanjfokuserad marknadsföring till individualiserade kundresa. Enligt en färsk undersökning från Salesforce och Linkedin, säger 86% av äldre marknadsförare, att det är viktigt att skapa en sammanhållande customer journey, över alla beröringspunkter och kanaler. I rapporten, State of Marketing 2015, svarade de tillfrågade att mobila appar, marknadsföringsanalyser och kundrelationshantering, (CRM), är de tekniker som är mest effektiva för att skapa en sammanhållen customer journey.

• Budgeten för sociala medier växer mer än någon annan digital marknadsföringskanal. Det är en stor förändring i hur marknadsförare ser på sociala medier. 64% av marknadsförarna tycker nu att sociala medier är en hjälpande faktor för marknadsföring av produkter och tjänster. Det är en ökning från 25%. 70% av marknadsförarna sade att de skulle öka utgifterna för reklam i sociala medier.

• Marknadsförare integrerar mobila enheter i sin övergripande marknadsföringsstrategi. Marknadsförare blir alltmer inriktade på att säkerställa att de når sina kunder med 1:1-samspel i realtid, via mobila enheter. 68% uppger att de har integrerat mobila enheter i sin övergripande marknadsföringsstrategi. Det är en ökning från 48% i förra årets rapport. 65% planerar att spendera mer på mobila pushmeddelanden. Det är en ökning med 32% på ett år. 58% har nu ett entusiastiskt marknadsföringsteam för mobila enheter. Det är en ökning från 35% år 2014.

• E-posten är fortfarande motorn i den digitala marknadsföringen. 73% av marknadsförarna är överens om att e-post är kärnan för deras verksamhet, och 92% uppger att e-post ger avkastning på investeringen (ROI). 47 procent av deltagarna i undersökningen säger att klickfrekvenser är nyckel-mått för att mäta framgången med e-postmarknadsföring, medan 43% identifierade mejlkonversationerna som nyckelmåttet.

”– Framtiden för marknadsföring bygger på sammanhängande customer journeys genom försäljning, service och marknadsföring. Det är viktigare än någonsin att ansluta varje person som har en relation med ditt varumärke, och individuellt anpassa journeys utifrån handlingar och smak”, säger Emil Paulsson, VD, Interactive Solutions.

emilstart

Om ni vill veta mer, kontakta oss så bokar vi en kostnadsfritt möte där vi berättar mer.

Kontakta oss

Ditt framtida projekt?

Kontakta oss

Kontakt

Telefon: 018 - 5 800 800
Besöksadress: Vaksalagatan 28, Uppsala
Postadress: Box 2171, 750 02, Uppsala