Pratbubblor
Nyheterย 
22 maj 2012

Word-of-mouth โ€“ Sociala kanaler bygger ditt varumรคrke

Word-of-mouth, fรถrkortas ibland WOM, kan snabbt bygga upp, eller riva ner ett bolags anseende pรฅ nรคtet, bรฅde nรคr det gรคller dess produkter, tjรคnster och organisation. Detta pรฅ grund av den snabba spridningen av information som sociala medier bidragit med.

Vad รคr Word-of-mouth?

Word-of-mouth รคr en obetald form av marknadsfรถring som sker muntligt eller skriftligt, dรคr nรถjda kunder berรคttar fรถr andra mรคnniskor hur mycket de gillar ett fรถretag, en produkt, tjรคnst eller event. Word-of-mouth รคr en av de mest trovรคrdiga formerna av reklam. Folk som inte nรฅs personligen genom att frรคmja nรฅgot, sรคtter nรคmligen sitt rykte pรฅ spel, varje gรฅng de gรถr en rekommendation.

Detta รคr ju nรฅgon mรคnniskan har hรฅllit pรฅ med i alla tider. Fundera sjรคlv pรฅ nรคr du rekommenderade en vara, tjรคnst eller resmรฅl senast fรถr en vรคn. Vissa kallar det word-of-mouth, andra rekommendationsmarknadsfรถring och en annan populรคr term som vรคxer รคr att man skapar โ€varumรคrkes ambassadรถrerโ€.

Lita pรฅ vรคnner

92% av konsumenterna i vรคrlden sรคger att de litar pรฅ rekommendationer frรฅn vรคnner och familj, framfรถr all annan form av reklam. Det รคr en รถkning med 18 procent sedan 2007.

Konsumenters onlinerecensioner รคr den nรคst mest betrodda formen av reklam. 70 procent av de tillfrรฅgade pรฅ nรคtet sรคger att de litar pรฅ denna reklamform. Det รคr en รถkning med 15 procent pรฅ fyra รฅr. Av mer รคn 28.000 mรคnniskor som tillfrรฅgats pรฅ internet, i 56 lรคnder, visar det sig att nรคstan hรคlften, (47 procent), av konsumenter vรคrlden รถver, sรคger att de litar pรฅ betald tv, tidningsmagasin och tidningsannonser. Fรถrtroendet fรถr dessa medier minskade i tur och ordning med 24 procent, 20 procent respektive 25 procent sedan 2009.

Fortfarande spenderas majoriteten av reklambudgeten pรฅ traditionella eller betalda medier, som t ex TV. Under 2011 รถkade de samlade globala annonsinvesteringarna med sju procent, jรคmfรถrt med 2010, enligt Nielsens senaste Global AdView Pulse. Denna รถkning av annonsinvesteringarna drevs av en nรคstan 10-procentig รถkning av TV-reklamen, dรคr lรคnder som USA och Kina, lockar till sig en stรถrre reklambudget, jรคmfรถrt med รฅret innan.

Flรถdesschema

Word-of-mouth via sociala medier

Word-of-mouth sprids mycket snabbt via sociala medier. Fรถr att kunna utnyttja kraften i Word-of-mouth mรฅste varumรคrken fรถrstรฅ dynamiken i denna ogripbara och ofta svรฅrfรฅngade form av marknadsfรถring.

Tomaj frรฅn Interactive Solutions, expert pรฅ social media och Word-of-mouth-marknadsfรถring โ€Det faktum att 92% litar pรฅ och kรถper vad deras vรคnner rekommenderar รคr inte sรฅ fรถrvรฅnande, fรถr vem litar inte pรฅ sina vรคnner.โ€ sรคger Tomaj.

โ€Det intressanta รคr att vi nu har pรฅlitlig och professionellt ihopsamlad undersรถkningsstatistik som tydligt pekar pรฅ styrkan i att anvรคnda Facebook som en naturlig marknadsfรถringskanal.โ€

Tomaj Sangchi hรฅller fรถredrag och utbildar fรถretag om sociala medier sรฅsom Facebook, Twitter och Instagram. Word-of-mouth frodas naturligt i de sociala nรคtverkens miljรถer, men det finns ett stort antal marknadsfรถringsmetoder, som man bรถr vara medveten om, att utnyttja den verkliga marknadspotentialen av, i sociala medier.

Utรถver sitt arbete med att รถka vรฅra kunders nรคrvaro pรฅ nรคtet arbetar Tomaj med sin startup Tom Hope, dรคr han idag lรคgger 100% av sina marknadsaktiviteter i just sociala medier.

Om du vill veta mer, kontakta oss och boka ett mรถte.

Dela inlรคgget