WebbStrategi
Nyheterย 
10 september 2020

Webbstrategi - Effektiv guide

Att ha en webbstrategi i dagens digitaliserade samhรคlle kan vara direkt avgรถrande fรถr ditt fรถretags framgรฅng. En genomarbetad och fungerande webbstrategi har mรฅnga fรถrdelar, men kortfattat innebรคr det att ha en medveten plan som hjรคlper ditt fรถretag att nรฅ uppsatta mรฅl med hjรคlp av digitala medel.

Varfรถr webbstrategi?

En fungerande webbstrategi รคr essentiell av flera anledningar. Till att bรถrja med รคr det kostsamt att skapa och fรถrvalta en hemsida. En webbstrategi hjรคlper dig att fokusera pรฅ rรคtt saker och genomfรถra digitala satsningar som ligger i linje med dina verksamhetsmรฅl. Webben har dessutom blivit affรคrskritisk fรถr mรฅnga fรถretag och det รคr fรฅ verksamheter som inte berรถrs av internet nu fรถr tiden. En bra webbstrategi kommer att skapa fรถrutsรคttningar fรถr dig att bibehรฅlla fokus nรคr det digitala samhรคllet fรถrรคndras och utvecklas. Vidare hjรคlper webbstrategin dig att arbeta med digital lรฅngsiktighet och hรฅllbarhet, samtidigt som du kan kรคnna dig trygg med att rรคtt aktiviteter planeras, genomfรถrs och utvรคrderas. Sammanfattningsvis handlar din strategi om mycket mer รคn bara din webbplats - genom att implementera en strategi lyfter du ett digitalt fokuset pรฅ fรถretaget och upprรคtthรฅller riktning mot affรคrsnytta, mรฅl och vision.

Sรฅ skapar du en webbstrategi

En bra webbsida ska reflektera och avspegla ditt fรถretags affรคrsidรฉ. Genom din webbstrategi sรคtter du planen fรถr hur ditt fรถretag ska vara och bete sig digitalt samt vad du vill รฅstadkomma med din webb. Beroende pรฅ vilken bransch du verkar inom, vilka som รคr dina verksamhetsmรฅl samt vilken din mรฅlgrupp รคr - kommer den digitala satsningen att variera i utformning. Att webbstrategin รคr ordentligt genomarbetad รคr dรคrfรถr av stor vikt. Om du kรคnner att du saknar tid eller kompetens fรถr att skapa din strategi kan det vara en god idรฉ att anlita en webbyrรฅ som gรถr det รฅt dig.

**Skapa en webbstrategi - 5 enkla steg **

  • Kartlรคgg nulรคge
  • Vilka รคr dina konkurrenter?
  • Identifiera din mรฅlgrupp
  • Bestรคm kanalstrategi
  • Sรคtt SMARTA mรฅl

Kartlรคgg nulรคget

Ett bra fรถrsta steg รคr alltid att kartlรคgga ditt nulรคge. Har du nรฅgon webbstrategi i dagslรคget eller bรถrjar du frรฅn scratch? Om du inte har nรฅgon tydlig strategi sedan tidigare behรถver du inte skรคmmas - den stรคndigt utvecklande digitaliseringen har resulterat i att mรฅnga fรถretag har lรฅg digital mognad och sitter med kanaler som saknar bรฅde syfte och mening. Som fรถrsta steg i arbetet med din webbstrategi rekommenderar vi dรคrfรถr att du bรถrjar med att punkta ner vart ditt fรถretag befinner sig idag samt vad fรถretagets vision och รถvergripande mรฅl รคr. Efter det fortsรคtter du med att kortfattat sammanfatta er digitala nรคrvaro. Hur arbetar ni med er webbplats? I vilka kanaler finns ni idag? Vilka av dessa รคr era starka respektive svaga sidor? Utvรคrdera!

I det fรถrsta kartlรคggningssteget kan det dessutom vara en god idรฉ att bรถrja fundera pรฅ om ditt fรถretag har nรฅgra sรฅ kallade USP:ar (Unique Selling Points) och hur du framhรคver dessa pรฅ bรคsta mรถjliga sรคtt i en digital kontext. En bra USP รคr nรฅgot som gรถr ditt fรถretags erbjudande unikt och behรถver dรคrfรถr tydligt kommuniceras pรฅ din webbsida och i dina digitala kanaler fรถr att attrahera din mรฅlgrupp.

Vilka รคr dina konkurrenter?

Nรคsta steg i utformningen av din webbstrategi handlar om att se รถver dina konkurrenters digitala nรคrvaro. Det รคr lรคtt att tรคnka att de konkurrenter som ditt fรถretag har i โ€œden verkliga vรคrldenโ€ ska รถverensstรคmma med dina digitala konkurrenter, men sรฅ behรถver det inte alltid vara. Gรถr en omvรคrldsanalys inom ditt affรคrsomrรฅde fรถr att se hur branschkollegor arbetar digitalt med sina webbplatser. Genom att gรถra detta kan du lรคra dig av de fรถretag som lyckats bra och har en hรถg digital mognad - samt identifiera fel som fรถretag med lรคgre digital mognad gรถr. Best practice helt enkelt!

Identifiera din mรฅlgrupp

Vilka รคr det som du vill nรฅ ut med din webbkommunikation till? Nรคr du sรคtter din webbstrategi behรถver du vara pรฅ det klara med vilken din mรฅlgrupp รคr. Detta kan du gรถra pรฅ flera olika sรคtt, antingen sjรคlv eller sรฅ tar du hjรคlp av en byrรฅ som kan hjรคlpa dig med kartlรคggningen. Ett populรคrt sรคtt att arbeta med mรฅlgrupper รคr att utvidga begreppet mรฅlgrupp och arbeta med personas. Nรคr man arbetar med personas definierar man olika mรคnniskotyper inom ramen fรถr sin mรฅlgrupp fรถr att precisera faktorer som รฅlder, kรถn, yrke, geografisk placering, intressen, inkomst och sรฅ vidare. Detta underlรคttar sedan arbetet med hur du ska utforma din digitala kommunikation och dina budskap pรฅ webben fรถr att nรฅ fram till utvalda mรฅlgrupper.

Lรคr kรคnna anvรคndarna med SEO

En del i arbetet med att identifiera och lรคra kรคnna din mรฅlgrupp รคr att forska i deras sรถkbeteenden. Ofta รคr mรคngden trafik som drivs till en webbplats avgรถrande fรถr ett fรถretags digitala framgรฅng och affรคr. Att arbeta med sรถkmotorers organiska resultat รคr det man idag ofta kallar SEO (Search Engine Optimization) - eller sรถkmotoroptimering. Det man efterstrรคvar inom arbetet med SEO รคr att skapa relevant innehรฅll till sin webbplats, sรฅ att sรถkmotorer som exempelvis Google rankar din webbplats hรถgt bland sรถkresultaten. Nรคr du arbetar med din webbstrategi och kartlรคggningen av din mรฅlgrupp รคr det dรคrfรถr betydelsefullt att รคven fundera รถver vilka sรถkord som just dina potentiella kunder anvรคnder. Om du vill ha en mer djupgรฅende analys av din mรฅlgrupps sรถkbeteenden - eller information gรคllande vilka sรถkord som driver trafik till din webbplats finns det bรฅde digitala verktyg och specialiserade byrรฅer som kan bistรฅ dig med information.

Bestรคm kanalstrategi

Som tidigare nรคmnt ser webbstrategier olika ut beroende pรฅ vilket affรคrsomrรฅde och bransch som du verkar. Detta i kombination med den samlade informationen som du har om din mรฅlgrupp avgรถr valet av kanalstrategi. Nรคr du vรคljer vilka kanaler som ditt fรถretag ska synas i och vilka marknadsfรถringsstrategier som ska ligga till grund fรถr kommunikationen รคr det viktigt att ha i รฅtanke vad som ger bรคst ROI (Return of Investment). I detta steg fรถreslรฅr vi att du lรคser pรฅ om de olika alternativen som finns att vรคlja pรฅ, och sedan vรคljer att fokusera pรฅ de som koopererar med resterande delar av strategin bรคst.

Exempel pรฅ kanalstrategier:

  • SEM - Exempelvis Google- & Facebook-annonsering
  • Resultatinriktad SEO
  • Sociala Medier
  • Content Marketing
  • Inbound Marketing
  • Marketing Automation

SMARTA mรฅl fรถr din webbstrategi

Nรฅgot av det viktigaste i en webbstrategi รคr att sรคtta tydliga mรฅlsรคttningar sรฅ att strategin kan verkstรคllas. I sammanhang dรคr man pratar mรฅlsรคttningar talar man ofta om smarta mรฅl. Ett smart mรฅl kรคnnetecknas av att vara:

  • Specifikt
  • Mรคtbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidsbundet

Att mรฅlet ska vara specifikt innebรคr att det รคr fรถrdelaktigt om mรฅlet รคr definierat och avgrรคnsat. Mรคtbarheten handlar om att smarta mรฅl รคr kvantifierbara och att du redan i fรถrvรคg bestรคmmer hur du ska veta om ett mรฅl รคr uppnรฅtt eller inte. Att mรฅlet รคr accepterat innebรคr att det รคr fรถrankrat med de personer som fรถrvรคntas arbeta med mรฅlet och det realistiska perspektivet bygger pรฅ att dessa personer ocksรฅ ska uppleva att mรฅlet รคr rimligt och nรฅbart. Avlslutningsvis รคr det viktigt att smarta mรฅl har en tidsram som berรคttar nรคr mรฅlet fรถrvรคntas vara uppfyllt.

Inom webbkommunikation finns flera digitala verktyg som kan hjรคlpa dig att hรฅlla koll pรฅ din webbutveckling och spรฅra kampanjer, konverteringar, intรคkter, nedladdningar, fรถrfrรฅgningar och lรคnkar. Exempel pรฅ dessa verktyg kan vara Google Analytics, SEOLytics, Majestic.com med flera.

Se รถver resurser

Innan du verkstรคller din webbstrategi behรถver du se รถver dina resurser. Baserat pรฅ de aktiviteter som du landat i att du behรถver genomfรถra fรถr att realisera din strategi, har du den kompetens som behรถvs? Om det รคr nรฅgot omrรฅde i din strategi som du upplever att du i dagslรคget saknar interna resurser fรถr att behรคrska eller hinna med kan en god idรฉ vara att anlita en konsult eller byrรฅ. Det kan handla om allt frรฅn kompetens inom utveckling, grรคnssnittsdesign, SEO eller textproduktion.

Behรถver du hjรคlp?

Vi hjรคlper dig gรคrna! Interactive Solutions รคr en heltรคckande digital byrรฅ med bred kompetens inom app- och webbutveckling.