Gamification: Kom igång på 6 enkla steg

Gamification: Kom igång på 6 enkla steg

6 enkla steg för att komma igång med ditt gamification-projekt

På Entire får vi ofta frågor om gamification: Vad är det egentligen, och hur kan det tillämpas i vår app, webbutik eller hela digitala närvaro? Därför har vi sammanställt en snabb och effektiv guide i sex steg för att hjälpa dig komma igång med din gamification-resa.

Vad Är Gamification?

Gamification handlar om att införliva spelmekanismer i en icke-spelmiljö, till exempel en app eller en webbplats, med målet att öka användarengagemang och lojalitet. Korrekt implementerat kan detta verktyg dramatiskt förändra hur användare interagerar med din tjänst och därför också ha en betydande inverkan på din affärs framgång.

En 6-Stegs Guide till Gamification

1. Hitta affärsnyttan

Fundera över hur du kan använda metoden i just din verksamhet. Var skulle den vara som mest verksam och – om ditt gamifierade projekt (motivationsprogram) funkar som det är tänkt – vad gör det med ditt företag? Vill du att anställda på ditt företag ska dela idéer med varandra, att försäljningen ska öka eller att dina kunder ska sprida ditt varumärke? Om du har flera mål, lista och prioritera dem! Tänk igenom syfte och strategi eller be om hjälp!

2. Definiera mål och hur du ska mäta framgång

Vad ska användarna göra för att du ska nå målet, och hur ska du mäta vad de gör? Om du till exempel vill motivera dina anställda att dela idéer med varandra kan målbeteende vara att de ska engagera sig i företagets slutna grupp på Facebook. Om du vill få användare av en digital produkt att fullt ut förstå dess värde man målbilden istället vara en fullföljd onboarding-process. Det är först när du kan mäta vad användarna har gjort som det är möjligt att ge dem feedback på att de gjort rätt och då också kunna utvecklas som team.

3. Beskriv dina användare

Vem skapar du gamification för? Är det anställda, kunder eller folk som inte känner ditt företag? Ju bättre du kan beskriva dina användare, desto mer effektivt kan du välja verktygen för ditt gamification-metod. Beskriv användarna med ålder, kön, värderingar och personligheter så långt det är möjligt. Tror du de är mest intresserade av att tävla eller utforska och samarbeta? Vilka problem gillar de att lösa?

4. Skapa ”actionloopar”

I en system som bygger på gamification är feedback och tydliga mål viktiga för att dina användare ska fortsätta att använda tjänsten. När användaren utför en handling som fyller målet för ditt system ger du feedback. Den återkopplingen stärker användaren och hen motiveras att fortsätta. Skapa roliga nya ”nivåer” i systemet som kräver fler poäng för att nå! Kom ihåg att belöningar (poäng eller status) bara är ett sätt att motivera. Du kan till exempel ge feedback som har som mål att utveckla användarens kunskap och hjälpa henne att förstå värdet med er tjänst fullt ut. Ju tydligare och snabbare feedback desto bättre.

5. Glöm inte glädjen!

Titta på ditt system. Finns motivationen på plats? Har du skapat loopar som får spelaren att vilja fortsätta spela? Bra! Men är det roligt?  Framgångsrika mobilspel som Candy Crush eller Angry Birds skulle knappast ha blivit succéer bara för att spelutvecklarna gjort ett system som ger feedback. Att mixa affärsnytta med ”glimten i ögat” är ofta avgörande. Vi har en stark ”motivationsmotor” där spelaren själv får välja vad han eller hon blir attraherad av. Fundera över hur din tjänst skulle fungera även helt utan externa belöningssystem.

6. Välj rätt verktyg

Beskriv nu i detalj hur dina användare ska uppleva ditt system. Fundera över vilka plattformar du ska använda; webb, app eller läsplatta. Kanske ska ditt gamificationprojekt till och med vara analogt? Eller är det mixen som är lösningen? Att synliggöra ert motivationsprogram i företagets fikarum eller kök blir ofta en kul ”snackis”. Här kan finnas en svart tavla där man kan följa hur det går och kanske en lyxigare kaffemugg till de som är bäst eller kommit till nästa nivå. Om det är kunder se till att de på samma sätt synliggörs på webben med uppmärksamhet. Detta kostar lite och ger tydlig erkänsla!

Men! Kom ihåg att återknyta till den första punkten, vad är din affärsnytta? Glöm inte heller att detta kan naturligtvis också gälla team internt eller återförsäljare som lag.

Om ni vill veta hur du ska kunna applicera metoden Gamification på just din produkt eller affärside, kontakta oss så berättar vi hur.

Fler artiklar och nyheter