Flashs logo
Nyheterย 
26 september 2011

Vad รคr Flash?

Ja, allt fler har lagt flash-utvecklingen pรฅ hyllan. Jag minns รฅret 1997 nรคr jag fรถr fรถrsta gรฅngen surfade in pรฅ sajterna Gabocorp och 2Advanced. Jag hade aldrig sรคtt nรฅgot liknande. Dessa webbplatser var helt olikt alla andra sajter som jag hade sett.

Tiden dรฅ siter skulle vara coola

Gabocorps laddningsprocess var sรฅ grymt hรคftig att det blev en upplevelse i sig att titta pรฅ nรคr varje del laddades in i webblรคsaren. 2Advanced sajten var inte sรคmre, med dess vackra grรคnssnitt och animering som tillsammans med cool musik och ljudeffekter flรคtade ihop webbsidan till nรฅgot fantastiskt. De var dessa tvรฅ som gjorde att jag blev intresserad av webbutveckling och dรฅ framfรถrallt utveckling av flashsajter. Jag hade bestรคmt mig. Jag skulle bli en cool flashutvecklare!

Idag รคr det helt fel att utveckla en sajt i flash. Att skapa en flashsajt รคr inte hรคftigt utan otrendigt. Hur kunde de bli sรฅ?

Hur bรถrjade de?

Frรฅn bรถrjan sรฅ var Flash, eller som det dรฅ hette Macromedia Flash, mer eller mindre ett alternativ till gif-animation som sedan vรคxte till att kunna lรคgga in komprimerade ljudeffekter och interaktiva knappar som i sin tur gjorde de mรถjligt att utveckla hela hemsidor i flash.

Mellan 1997 och 2003 sรฅ hade Flash monopol pรฅ tekniken att skapa snygga, coola och trendiga sajter, ingen annan kunde rubba pรฅ de. Dรคrefter bรถrjade internetanvรคndarna (inte webbyrรฅer) stรคlla hรถgre krav pรฅ bra och vettig information och dรคrmed ocksรฅ stรคlla frรฅgan om nyttan med att ha en flashhemsida. Snygg, men den laddade lรฅngsamt och var extremt svรฅr att hantera vilket gjorde att man inte uppdaterade informationen lika lรถpande.

Dรคrefter kom formatet Flashvideo (FLV) som fรถrรคndrade internet helt. Nu kunde du titta pรฅ film utan att behรถva gรถra stรถrre komplicerade installationer pรฅ din dator. Komprimeringen och kvaliten pรฅ bรฅde ljud och bild va super. Vissa hรคvdar till och med att utan Flashvideo sรฅ hade aldrig youtube blivit en succe, eftersom de anvรคnde sig av just flashvideo formatet.

Flash storhet var tillbaka

2006 nรคr Flash uppgraderade sitt programmeringssprรฅk frรฅn ActionScript 2.0 till ActionScript 3.0 sรฅ bรถrjade spelbolagen bli riktigt intresserade av flash, detta pรฅ grund av att ActionScript 3.0 var tillrรคckligt kraftfullt fรถr att kunna anvรคndas fรถr casino-, betting-, roulett-spelen pรฅ deras spelsajter men รคven fรถr dom stรถrre spelaktรถrerna sรฅsom EA blev intresserade och bรถrjade anvรคnda Flash som plattform.

Dock sรฅ saknades det ActionScript programmerare eftersom alla flashutvecklare var grafiker eller animatรถrer/producenter och inga programmerare. Mรฅnga flashutvecklare blev alltsรฅ tvugna att bli programmerare och det var inte mรฅnga som klarade av eller hade ork att utbilda om sig. Dรคrfรถr skedde ett sรฅ kallat generationsskifte.

Flashutvecklarna

En vanlig programmerare รคr inte lika trogen ett sprรฅk eller verktyg som en grafiker eller som en producent till sitt verktyg (som photoshop, 3D-studioMax etc). Det innebar att detta var en stor anledning till att Flash tappade sina trogna utvecklare.

Nรคr dom gamla โ€coolaโ€ utvecklarna fick lรคmna byrรฅerna sรฅ var det endast flashprogrammerarna kvar. Visst blev Flash stora pga av alla flashprogrammerare som jobbade รฅt dom stora spelbolagen, men sรฅ fort spelbolagen skulle vรคlja nรฅgot annat verktyg รคn Flash sรฅ innebar det ocksรฅ att Flash skulle dรถ. Flash hade grรคvt sin egen grav!

Den dagen kom 2008 nรคr iPhone slรคppte sin nya mobil. En mobil som var specialicerad pรฅ att tillhanda hรฅlla all information frรฅn internet, dvs en mobil som anvรคndaren enkelt och smidigt kunde surfa pรฅ. Dock inte pรฅ flashsajter! Apple vรคgrade och tillรคt inte nรฅgon som helst anvรคndning av flashteknik. De borde igentligen inte ha fungerat med tanke pรฅ alla webbsidor som dรฅ anvรคnde sig av flashteknik, inte minst youtube.

Detta lรถste Apple med hjรคlp av sk app;ar. Youtube presenterade sin tjรคnst via sin egen app, som de kunde styra pรฅ ett mycket bรคttre sรคtt en pรฅ deras sajt via en iPhone. Nรฅgra รฅr senare slรคpptes Apple iPads som var รคnnu mer inriktade pรฅ internet anvรคndningen, men utan att slรคppa in flashteknik.

Inga fรถretag ville lรคngre ha nรฅgon som helst flashteknik pรฅ sina sajter som inte kunde ses eller anvรคndas pรฅ iPhones eller pรฅ iPads. Det gรคllde รคven alla spelbolagen. Spelbolagen bรถrjade se efter ny teknik som kunde anvรคndas pรฅ Apples produkter som mรฅnga anvรคndare anvรคnde. Lรถsningen var HTML5. Mycket av interaktiviteten som flash kunde hantera kunde ocksรฅ hanteras av HTML5. Steget fรถr en flashprogrammerare som kunde ActionScript 3.0 att lรคra sig HTML5 var vรคldigt liten. Dรคrmed kunde spelbolagen och alla andra fรถretag gรฅ ifrรฅn Flashtekniken utan stรถrre kostnader.

Framtiden fรถr flash

Idag sรฅ anvรคnds flash i mindre och mindre utstrรคckning. Jag vet att mรฅnga fรถretag planerar och bygger om sina sajter som anvรคnder flashteknik. Dรคr flash fortfarande anvรคnds รคr fรถrst och frรคmst fรถr reklambanners och sjรคlvklart ska vi inte glรถmma att de anvรคnds pรฅ youtube. Vad som sker med flash i framtiden fรฅr vi se. Jag tror dock att anvรคndandet och dess teknik sakta men sรคkert sjรคlvdรถr.

Jag vill tillรคgga att Interactive Solutions blev prisade fรถr de bรคsta bolaget inom flashteknik. Vi pรฅ Interactive Solutions har rekommenderat flash som rรคtt teknik fรถr att utveckla interaktiva spel och webbplatser, men detta รคr nรฅgot som vi idag helt slutat med. Idag fรถresprรฅkar vi istรคllet att vi utvecklar liknande webbplatser utan Flash och istรคllet anvรคnder nyare och smartare teknik som tex HTML5.

flashikonDock kan jag sakna den stora upplevelsen av att bli fรถrtrollad av coola flashsajter som Gabocorp och 2Advanced en gรฅng gjorde fรถr ca 15 รฅr sedan ๐Ÿ˜‰

Dela inlรคgget