Make it equal
Projektย 
24 april 2017

Barn lรคr sig matematik tillsammans genom Sudokuspel

Vi pรฅ Interactive Solutions har i samarbete med Roger Lasu sedan i juni 2016 drivit projektet att gรถra mattespelet โ€œMake it equalโ€ roligare samt anpassat till multiplayer fรถr anvรคndning pรฅ skolor. Elever kan nu spela en mot en รถver hela Sverige fรถr att lรคra sig rรคkna pรฅ ett roligt sรคtt.

Sudokuspel i ny tappning

โ€œMake it equalโ€ รคr ett matematikspel som kan bรคst beskrivas som en mix av Sudoku och Alfapet, och har som syfta att lรคra barn och ungdomar matematik pรฅ ett nytt lekfullt sรคtt. Spelaren har framfรถr sig ett spelbrรคde likt det i Sudoku och det รคr upp till spelaren att, liksom i Alfapet, fylla brรคdet med siffror, rรคkne- och likhetstecken. Fรถrstรฅeligt nog mรฅste dock det som sรคtts innan likhetstecknet stรคmma med det som sรคtts efter fรถr att det ska ge poรคng, en korrekt utrรคkning mรฅste alltsรฅ ske.

Spelet fanns redan pรฅ en grundlรคggande nivรฅ innan Interactive blev involverad, det vi har gjort รคr att vidareutveckla spelet frรคmst med inriktning pรฅ multiplayer fรถr tvรฅ spelare. Fรถrbรคttringar av spelets โ€œuser interfaceโ€ har ocksรฅ gjorts fรถr att gรถra spelandet lรคttare och mer intuitivt, samt tillรคgget av sรฅ kallade โ€œpowerupsโ€ och โ€œachievementsโ€ fรถr att gรถra spelet roligare och hรฅlla spelarna intresserade och uppmuntrade att fortsรคtta spela fรถr att nรฅ nรคsta nivรฅ.

Frรฅn singleplayer till multiplayer

Det nya โ€œMake it equalโ€ รคr รคmnat fรถr bรฅde singleplayer och multiplayer, till skillnad frรฅn den รคldre versionen som endast tillรฅter singleplayer. Att lรคgga till flerspelarfunktioner till spel kan vara utmanande, inte bara nรคr det gรคller sjรคlva programmeringen utan รคven fรถr sjรคlva spelbalansen. Pรฅ Interactive Solutions arbetar vi i tรคtt samarbete med kunden, vilket underlรคttar balanseringsprocessen av appen genom en komplettering av kompetens sinsemellan kunden och vรฅra utvecklare.

โ€œ- Jag tycker det รคr kul att utveckla det hรคr projektet fรถr att det fรถrhoppningsvis fรฅr barn att tycka mer om matte.โ€ , sรคger Malin Lindvall, utvecklare pรฅ Interactive

Fรถrbรคttrad UI

Det spelaren ser framfรถr sig nรคr den spelar kallas fรถr user interface (eller UI), dvs sjรคlva spelpanelen med spelbrรคdet och allt spelaren kan gรถra fรถr att interagera med spelet. Denna UI har vi pรฅ Interactive fรถrbรคttrat med en lรคttare-att-anvรคnda-design i fokus, dรฅ den frรคmsta mรฅlgruppen รคr barn. Lekfull display blandas med en simpel anvรคndning av drag-and-drop fรถr sjรคlva spelandet.

Mer gamification

Fรถr att gรถra spelet mer till just ett spel sรฅ har vi satsat pรฅ mer gamification, eller spelifiering pรฅ svenska, dvs tillsatsen av olika element som skapar mer spelglรคdje och dรคrmed en vilja att fortsรคtta spela. Dessa tillsatser har hittills varit i form av โ€œpowerupsโ€ och achievements.

Powerups innebรคr speciella fรถrmรฅgor som gรฅr att lรฅsa up genom spelande och som dรฅ kan anvรคndas en gรฅng per spelomgรฅng. Dessa inkluderar fรถrmรฅgan att byta ut vissa siffror pรฅ spelbrรคdet mot andra, fรถr att kunna ge hรถgre poรคng; det krรคver dock strategiskt tรคnkande fรถr att rรคkna ut hur man bรคst anvรคnder dessa powerups fรถr att maximera dess effektivitet. Achievements รคr just vad det lรฅter som, unika โ€œguldstjรคrnorโ€ eller emblem som ges nรคr vissa milstolpar eller andra รฅstadkommanden uppnรฅs, detta i syfte att ge belรถnande feedback av progressionen.

Pรฅgรฅende utveckling

Just nu jobbar vi pรฅ att lรคgga till en tutorial fรถr att hjรคlpa in eleverna i spelet med minimal hjรคlp frรฅn lรคrarens sida. Statistik kommer ocksรฅ bli en funktion riktad till lรคrarna fรถr anvรคndning i t.ex. bedรถmandet av vilka elever som eventuellt behรถver extra stรถd vid inlรคrningen samt ett spelbart demo som inte krรคver registrering fรถr att spelas i syfte att lรฅta nyfiknatesta spelet innan man tar beslut om att registrera sig.