Battlefield 3
Projektย 
04 februari 2011

Vรฅra spelutvecklare arbetar just nu med Battlefield 3

Spelfรถretaget Dice har valt att stรคrka upp sitt utvecklarteam med spelutvecklare frรฅn Interactive Solutions. Vi stรคllde nรฅgra korta frรฅgor till Micke hos oss om hans arbete med spelet Battlefield 3.

Projektet Battlefield 3

Vi hade fรถrmรฅnen att fรฅ en kort intervju med vรฅr spelutvecklare Micke Andersson pรฅ Interactive solutions, tillbringat flera mรฅnader pรฅ spelfรถretaget DICE.

Som vanligt har du tilldelats รคnnu ett intressant spelutvecklingsprojekt, denna gรฅng ute pรฅ Dice, berรคtta lite om detta?

โ€“ Vi arbetar fรถr nรคrvarande pรฅ nรคsta installation i Battlefield-serien, nรคmligen Battlefield 3. Releasedatumet รคr hรถsten 2011 och det รคr uppfรถljaren till den kritikerrosade Battlefield 2, som slรคpptes 2005. Sedan dess har det gjorts andra installationer i serien , men den hรคr kommer i synnerhet att tilltala alla de ursprungliga fansen av Battlefield 2. Spelet kommer att anvรคnda den nya frostbite-2-engine-teknologin.

Mรฅnga spelutvecklare drรถmmer om att fรฅ jobba pรฅ Dice / EA och vara en del av att utveckla nรคsta hรถgprofilerade spel. Hur รคr det att jobba pรฅ Dice?

โ€“ Stรคmningen pรฅ Dice รคr mycket professionell, kreativ och inspirerande. Du har fรถrmรฅnen att arbeta med nรฅgra av Sveriges bรคsta spelprogrammerare, spelgrafiker och spelanimatรถrer. Varje skrivbord har en XBOX360 och PS3 och ljudet av skottlossning och bilmotorer kan hรถras frรฅn ljudstudion. ร–verallt finns det nรฅgot intressant pรฅ gรฅng.

โ€“ Vi รคr totalt 135 utvecklare, sรฅ arbetet mรฅste vara mycket disciplinerat och fokuserat fรถr att bli bra. Den frรคmsta anledningen till att projektet hรฅller pรฅ, รคr att alla kรคnner stor stolthet i sitt arbete och dรคrfรถr arbetar de sรฅ mycket mera.

Vad fรฅr du gรถra / vad รคr din uppgift pรฅ Dice? โ€“ Jag jobbar med 11 personer i ett UI-team och jag programmerar i Flash / Actionscript och C ++. DICE anvรคnder Flash fรถr att visa i spelmenyerna och HUD (head-up display), med andra ord, poรคng, resultatstatistik, vyer, kartor och sรฅ vidare. I spelutvecklingsteamet har vi fyra Flashprogrammerare, fyra C ++ programmerare, tvรฅ spelgrafiker och en interaktionsdesigner.

โ€“ Tack fรถr din tid och lycka till med projektet!