Sociala spel
Nyheterย 
31 januari 2011

En femtedel av konsumenterna spelar sociala spel pรฅ nรคtet

En femtedel av konsumenterna (19%) spelar nu sociala spel pรฅ nรคtet, enligt en ny rapport frรฅn Econsultancy. Sociala spel online har vuxit till att omsรคtta nรคra en miljard dollar, och inget pekar pรฅ att den vรคxande trenden skall avta.

Sociala spel

Enligt rapporten har integrationen av sociala nรคtverk sรฅsom exempelvis Facebook fรถrรคndrat hur konsumenter runt om i vรคrlden spelar spel.

Econsultancy s forskningschef, Aliya Zaidi, menar: โ€- Gaming รคr en av de sektorer som har framtrรคtt i det sociala medielandskapet och nu visar snabb tillvรคxt, tack vare explosionen av social nรคtverksteknik.โ€

Det sociala spelandet รคr spรคnnande, eftersom att รคven om det รคr i sin linda, har det visat sig vara mycket lรถnsamt och levererar redan nu god avkastning till sina investerare. Detta till stor del tack vare fรถrsรคljning av virtuella varor och valutor. Sektorn รคr ett attraktivt omrรฅde fรถr investeringar fรถr riskvilliga investerare men รคven framรฅt tรคnkande marknadsfรถrare.

I synnerhet finner rapporten att den typiska spelarprofilen fรถr den genomsnittliga tillfรคlliga spelaren inte รฅterspeglar stereotypen fรถr den traditionella, hardcore-spelkonsol-spelaren.

Undersรถkningen fann en ganska jรคmn fรถrdelning mellan kรถnen nรคr det gรคller att spela sociala spel. Cirka 20 procent av samtliga kvinnorn รคr sociala spelare, jรคmfรถrt med 18 procent av mรคnnen.

Viktiga undersรถkningsresultat:

  • Totalt sett var det en femtedel av de tillfrรฅgade i Econsultancy / Toluna- konsumentundersรถkningen, (19 procent), som uppgav att de spelade sociala spel pรฅ nรคtet.
  • Nรฅgot fler kvinnor spelar sociala spel (20 procent), jรคmfรถrt med 18 procent av mรคnnen.
  • Sociala spel spelas ofta. Nรคstan en tredjedel av spelare (30 procent) sรคger att de spelar flera gรฅnger om dagen och drygt en fjรคrdedel (26 procent) spelar flera gรฅnger i veckan.
  • En femtedel av sociala gamers (20 procent) har betalat fรถr att spela ett socialt spel. 15 procent har kรถpt virtuella varor och 8 procent har kรถpt en virtuell valuta.

Kรคlla: Gartner Symposium/ITxpo