Responsive design
Nyheterย 
26 januari 2014

Responsiv sajt eller mobilsajt?

Planerar ni utveckla en ny sajt? Osรคker pรฅ om ni ska vรคlja responsiv sajt eller ska ni ska bygga en mobilsajt?

Vi pรฅ Interactive brukar hรคnvisa till denna checklista som Sveriges Annonsรถrers kommittรฉ har tagit fram. Den innehรฅller exempel och tips fรถr dem som funderar รถver valet mellan en responsiv sajt eller en mobilsajt. Fรถr frรฅgan รคr inte lรคngre om man ska finnas i mobilen, utan hur.

Cristofer Dreimanis, produktionschef pรฅ Interactive Solutions, sรคger: โ€Nรคr vi ska utveckla en ny sajt sรฅ รคr inte frรฅgan lรคngre om ens fรถretag ska finnas i mobilen utan hur man ska gรถra det? Ska man skapa en separat mobilsajt eller en responsiv sajt som anpassar sig till mottagarens telefon, lรคsplatta och dator?โ€

Det finns inte ett enkelt svar โ€“ men checklistan nedan hjรคlper er att vรคlja rรคtt strategi om valet mellan Responsiv eller en mobil sajt.

ร–vergripande frรฅgestรคllning:

Den fรถrsta frรฅgan man ska stรคlla sig รคr:

  • Har fรถretagets mรฅlgrupp samma behov i mobilen som pรฅ desktop?
  • ร„r det samma information man vill ha i alla kanaler?
  • Vad รคr syftet fรถr mobil vs desktop nรคrvaro?

Om svaret รคr JA pรฅ frรฅga ett och tvรฅ sรฅ รคr det en responsiv sajt man ska utveckla.

Fรถrdelar med en responsiv sajt:

  • Man behรถver bara uppdatera innehรฅll pรฅ ett stรคlle fรถr alla enheter och det รคr samma information fรถr alla oberoende om kunden sitter pรฅ en mobil, surfplatta eller desktop.
  • Det รคr enklare att jobba med SEO. En annons och samma lรคnk fungerar pรฅ alla plattformar.
  • Det finns stora fรถrdelar nรคr kunder delar lรคnkar i sociala medier, dรฅ lรคnken fungerar pรฅ alla enheter.

Nackdelar med en responsiv sajt:

  • Det tar tid att utveckla och kostar pengar. Tillรคggas bรถr dock att om man รคndรฅ bygger om sin sajt, sรฅ blir det vรคldigt kostnadseffekt att utveckla den nya webbsidan som Responsiv.
  • Ibland kan det vara svรฅrare att anpassa layouten fรถr mobilen vs datorn.
  • Det kan krรคva mer kunskap av webbredaktรถrerna och de som publicerar innehรฅll pรฅ sajten pga att publiceringen med dess bilder etc kan behรถvas att kontrolleras pรฅ tre enheter (lรคsplatta och Mobiler) istรคllet fรถr endast pรฅ desktop.

Fรถrdelar med en mobilsajt:

  • Innehรฅllet รคr anpassat efter mobilen.
  • Mobila funktioner som positionering och โ€Click-to callโ€ รคr enklare att lyfta fram.
  • Det รคr billigare att utveckla en Mobilsajt, jรคmfรถrt med en responsiv sajt.

Nackdelar med en mobilsajt:

  • SEO-arbetet blir mer komplext, dรฅ Google fรถresprรฅkar responsiva sajter genom sina โ€enhanced campaignsโ€, vilket innebรคr att alla kampanjer visas i alla enheter. Det finns vรคgar fรถr att komma runt detta, men innebรคr mer arbete fรถr annonsรถren.
  • Innehรฅllet kan behรถvas uppdateras pรฅ flera stรคllen, beroende pรฅ hur Mobilsajten รคr uppbyggd. Dock sรฅ utvecklar vi pรฅ IS alltid sรฅ att det inte ska behรถvas.
  • Man mรฅste vรคlja att visa mobilsajten eller desktopsajten fรถr lรคsplattorna.

โ€Tรคnk bรฅde pรฅ lรฅng och kort sikt. Att surfa via mobil รคr nรฅgot som bara vรคxer och idag finns det sajter som har fler besรถkare frรฅn mobila enheter รคn frรฅn fasta datorer. En utveckling som kommer fortsรคtta.โ€, avslutar Cristofer Dreimanis.

Dela inlรคgget