Varukorg
Nyheterย 
14 november 2014

Ny rapport visar vanliga butiker populรคrare รคn webbutiker

Webbutiker blir allt viktigare som skyltfรถnster. Du surfar runt pรฅ nรคtet och letar upp din produkt och dรคrefter handlar du den i den fysiska butiken, enligt nya siffror frรฅn e-barometern.

Webbutiker

Det sรคgs att mรฅnga konsumenter provar eller tittar pรฅ produkter i den fysiska butiken och dรคrefter gรฅr hem och handlar dem pรฅ nรคtet. Detta stรคmmer inte, utan det รคr precis tvรคrtom! Dock sรฅ finns det undantag och det รคr nรคr konsumenterna handlar klรคder via det utlรคndska webbutikerna. Webbutiker blir allt viktigare som skyltfรถnster fรถr den fysiska detaljhandeln. Fler รคn var tredje konsument i Sverige har under de senaste tre mรฅnaderna fรถrst undersรถkt en vara pรฅ nรคtet fรถr att sedan handla den i en fysisk butik. Dรคremot รคr det fortsatt fรฅ konsumenter som blivit hรคnvisade till en kedjas webbutik nรคr de besรถkt en fysisk butik. Det framgรฅr i den senaste e-barometern frรฅn PostNord.

Konsumenterna รคr kvickare รคn mรฅnga detaljhandlare. De webbutiker som verkligen lyckas integrera sina produkter och hรคnger med sina kunders รถnskemรฅl รคr vinnarna i den allt tuffare konkurrensen.

Den vanligaste varan som konsumenterna fรถrst undersรถker pรฅ nรคtet fรถr att sedan handla i butik รคr hemelektronik med 44%. Nรคst vanligast รคr datorer och tillbehรถr med 21% och klรคder, som ocksรฅ 21% av konsumenterna tittat pรฅ i det virtuella skyltfรถnstret innan kรถpet i en fysisk butik.

De stora kedjorna inom hemelektronik har kommit lรฅngt, medan mรฅnga som sรคljer klรคder har en lรฅng bit kvar fรถr att fรฅ sina kunder att handla direkt i webbutiken. Vi ser samtidigt i senaste e-barometern att allt fler svenska konsumenter handlar klรคder frรฅn utlรคndska sajter. Fรถr svenska detaljhandlare som sรคljer klรคder gรคller det att รถka tempot fรถr att fรฅ ihop de fysiska och digitala kanalerna och inte tappa marknadsandelar till utlรคndska fรถretag.

Svenska nรคthandeln

Den svenska nรคthandeln visade en tillvรคxt pรฅ 15% i under andra kvartalet, och tillvรคxten har varit stabil de senaste tvรฅ รฅren. Prognosen fรถr hela 2014 รคr att e-handeln kommer att omsรคtta 42,5 miljarder kronor i Sverige.

Om ni vill veta vilka strategier man bรถr anvรคnda fรถr att lyckas med sin webbutik, kontakta oss sรฅ berรคttar vi det gรคrna.