Sportsajter i topp bland europeiska surfare
En ny rapport visar att intresset för sportsajter på nÀtet ligger i topp bland europeiska surfare. NÀstan varannan surfare besökte en sportsajt under februari.
HÀlften av den europeiska onlinepubliken besöker sportsajter
46 procent av européerna över 15 år besöker sportsajter, dÀr Turkiet och Irland ligger i topp med cirka 70 procent, i februari 2012. Det Àr amerikanska internetanalysföretaget comScore som slÀppte en översikt över InternetanvÀndningen i Europa. Deras siffror visar att 386,6 miljoner européer var online i februari 2012, med en genomsnittlig onlinetid på nÀtet på 28,2 timmar per person. Denna rapport Àr sammanstÀllt internetanvÀndning på 49 europeiska marknader och ger också individuell rapportering på 18 marknader.
âJust nu, ser vi en mycket tydlig trend nÀr det gÀller sport och spel. Mest mÀrkbart Àr kombinationen av Live-sportevenemang i kombination med medföljande Live-bettingtjÀnster.â, sÀger Magnus Tauvon, VD pÃ¥ Interactive Solutions
âDet finns mycket som pekar mot att denna utveckling fortsÀtter under hela 2012, och förmodligen Àven under 2013!â, sÀger en mycket nöjd VD pÃ¥ Interactive Solutions.
InternetanvÀndare och sport
177,1 miljoner InternetanvÀndare (45,8 procent) i Europa besökte en sportsajt under februari, vilket motsvarar en ökning med 15 procent under det senaste året. Sportsajter nådde en rÀckvidd på 70,7 procent (16,4 miljoner anvÀndare) av den totala internetpubliken i Turkiet. Det Àr det högsta genomslaget för kategorin i hela Europa.
Globalt ligger Turkiet på andra plats, nÀr det gÀller genomslag av sportsajter efter USA, som ligger på 70,9 procent. Irland visade sig också ha entusiastiska sportfans med nÀstan 70 procent av onlinepubliken som får tillgång till dessa sajter, följt av Spanien med 65,9 procent och Storbritannien med 64,3 procent.
De 10 största europeiska marknaderna för sportsajter rankade efter rÀckvidd i procent, i februari 2012.
| Marknader | RÀckvidd i procent | Totala unika besökare | | Europe | 45.8% | 177,098 | | Turkey | 70.7% | 16,472 | | Ireland | 69.8% | 1,644 | | Spain | 65.9% | 14,136 | | United Kingdom | 64.3% | 24,09 | | Poland | 56.8% | 10,285 | | Netherlands | 51.2% | 6,096 | | Portugal | 46.1% | 1,998 | | France | 45.5% | 19,523 | | Finland | 45.0% | 1,527 | | Italy | 44.3% | 12,519 |
KÀlla: comScroe MMX (Total European Audience, Age 15+, Home and Work Locations.)
Analys
En demografisk analys av internetanvÀndare som besöker sportsajter, visar att en genomsnittlig manlig anvÀndare, anvÀnde 68.0 minuter till att titta på sport jÀmfört med en genomsnittlig kvinnlig anvÀndare, som anvÀnde 36.5 minuter under månaden. MÀn svarade för 58,7 procent (104,0 miljoner anvÀndare) av alla anvÀndare som har tillgång till sportsajter, medan kvinnorna svarade för 41,3 procent (73,1 miljoner anvÀndare).
25-34 år gamla mÀn uppvisade det största engagemanget på sportsajter, med ett genomsnitt på 82,4 minuter per anvÀndare under månaden. Intressant Àr att bland kvinnor var den mest engagerade åldersgruppen 45-54-åringar, som i genomsnitt tillbringade 40.8 minuter på sportsajter i februari 2012.
Bonny Trolle, affÀrsutvecklare pÃ¥ Interactive Solutions: âJag skulle vÃ¥ga sÀga att vi pÃ¥ Interactive Solutions förmodligen Àr bland de allra bÀsta i branschen, nÀr det gÀller till online betting, sport och onlinespel. Och denna rapport visar att arbetar i en otroligt spÀnnande tillvÀxtbransch.â
Dela inlÀgget