Olika typer av bollar
Nyheterย 
08 maj 2012

Sportsajter i topp bland europeiska surfare

En ny rapport visar att intresset fรถr sportsajter pรฅ nรคtet ligger i topp bland europeiska surfare. Nรคstan varannan surfare besรถkte en sportsajt under februari.

Hรคlften av den europeiska onlinepubliken besรถker sportsajter

46 procent av europรฉerna รถver 15 รฅr besรถker sportsajter, dรคr Turkiet och Irland ligger i topp med cirka 70 procent, i februari 2012. Det รคr amerikanska internetanalysfรถretaget comScore som slรคppte en รถversikt รถver Internetanvรคndningen i Europa. Deras siffror visar att 386,6 miljoner europรฉer var online i februari 2012, med en genomsnittlig onlinetid pรฅ nรคtet pรฅ 28,2 timmar per person. Denna rapport รคr sammanstรคllt internetanvรคndning pรฅ 49 europeiska marknader och ger ocksรฅ individuell rapportering pรฅ 18 marknader.

โ€Just nu, ser vi en mycket tydlig trend nรคr det gรคller sport och spel. Mest mรคrkbart รคr kombinationen av Live-sportevenemang i kombination med medfรถljande Live-bettingtjรคnster.โ€, sรคger Magnus Tauvon, VD pรฅ Interactive Solutions

โ€Det finns mycket som pekar mot att denna utveckling fortsรคtter under hela 2012, och fรถrmodligen รคven under 2013!โ€, sรคger en mycket nรถjd VD pรฅ Interactive Solutions.

Internetanvรคndare och sport

177,1 miljoner Internetanvรคndare (45,8 procent) i Europa besรถkte en sportsajt under februari, vilket motsvarar en รถkning med 15 procent under det senaste รฅret. Sportsajter nรฅdde en rรคckvidd pรฅ 70,7 procent (16,4 miljoner anvรคndare) av den totala internetpubliken i Turkiet. Det รคr det hรถgsta genomslaget fรถr kategorin i hela Europa.

Globalt ligger Turkiet pรฅ andra plats, nรคr det gรคller genomslag av sportsajter efter USA, som ligger pรฅ 70,9 procent. Irland visade sig ocksรฅ ha entusiastiska sportfans med nรคstan 70 procent av onlinepubliken som fรฅr tillgรฅng till dessa sajter, fรถljt av Spanien med 65,9 procent och Storbritannien med 64,3 procent.

De 10 stรถrsta europeiska marknaderna fรถr sportsajter rankade efter rรคckvidd i procent, i februari 2012.

| Marknader | Rรคckvidd i procent | Totala unika besรถkare | | Europe | 45.8% | 177,098 | | Turkey | 70.7% | 16,472 | | Ireland | 69.8% | 1,644 | | Spain | 65.9% | 14,136 | | United Kingdom | 64.3% | 24,09 | | Poland | 56.8% | 10,285 | | Netherlands | 51.2% | 6,096 | | Portugal | 46.1% | 1,998 | | France | 45.5% | 19,523 | | Finland | 45.0% | 1,527 | | Italy | 44.3% | 12,519 |

Kรคlla: comScroe MMX (Total European Audience, Age 15+, Home and Work Locations.)

Analys

En demografisk analys av internetanvรคndare som besรถker sportsajter, visar att en genomsnittlig manlig anvรคndare, anvรคnde 68.0 minuter till att titta pรฅ sport jรคmfรถrt med en genomsnittlig kvinnlig anvรคndare, som anvรคnde 36.5 minuter under mรฅnaden. Mรคn svarade fรถr 58,7 procent (104,0 miljoner anvรคndare) av alla anvรคndare som har tillgรฅng till sportsajter, medan kvinnorna svarade fรถr 41,3 procent (73,1 miljoner anvรคndare).

25-34 รฅr gamla mรคn uppvisade det stรถrsta engagemanget pรฅ sportsajter, med ett genomsnitt pรฅ 82,4 minuter per anvรคndare under mรฅnaden. Intressant รคr att bland kvinnor var den mest engagerade รฅldersgruppen 45-54-รฅringar, som i genomsnitt tillbringade 40.8 minuter pรฅ sportsajter i februari 2012.

Bonny Trolle, affรคrsutvecklare pรฅ Interactive Solutions: โ€Jag skulle vรฅga sรคga att vi pรฅ Interactive Solutions fรถrmodligen รคr bland de allra bรคsta i branschen, nรคr det gรคller till online betting, sport och onlinespel. Och denna rapport visar att arbetar i en otroligt spรคnnande tillvรคxtbransch.โ€

Dela inlรคgget