Appstrategi
Nyheterย 
04 juni 2012

10 vanliga misstagen vid utveckling av appar

Pรฅ Interactive Solutions, har vi observerat 10 vanliga misstag, som IT-personal pรฅ fรถretag och organisationer bรถr fรถrsรถka att undvika, nรคr de planerar att gรถra en mobil applikation.

Planering av din app

โ€Mรฅnga fรถretag som รถnskar att utรถka sina kundtjรคnster fรถr den mobila marknaden tenderar att tro att deras befintliga webbapplikation lรคtt gรฅr att รถversรคtta till en mobil applikation,โ€ sรคger Bonny Trolle, Business Developer, Interactive Solutions. โ€IT-ansvariga medarbetare bรถr vara mycket fรถrsiktiga med sรฅdana antaganden. ร„ven om alla smartphones har webblรคsare och enkel tillgรฅng till internet, gรถr inte detta automatiskt, att de lรคtt kan รถverbrygga klyftan. De mรฅste planera innehรฅll och funktionalitet, med produkter och tjรคnster, som รคr sรคrskilt anpassade fรถr den mobila marknaden. Om man misslyckas med detta, kommer potentiella kunder att รถverge applikationen och aldrig รฅtervรคnda.โ€

Vi pรฅ Interactive Solutions har planerat fรถr en strategi, fรถr att hjรคlpa vรฅra kunder att planera och utveckla en mobil applikation, pรฅ rรคtt sรคtt. Det gรถr det mรถjligt fรถr kunderna att nรฅ ut med sina produkter och tjรคnster, genom en korrekt tillรคmpning av mobil teknik.

Fyra App-strategier

Det finns fyra viktiga saker att tรคnka pรฅ nรคr du gรถr en strategi, fรถr att utveckla en mobil applikation:

  1. Efterfrรฅgan. Vad vill kunderna ha? Hur ser fรถretagets behov ut? Vilka enheter och vanor har kunderna, och hur pรฅverkar konkurrensen?
  2. Tillgรฅng. Innovation รคr en stor utmaning som krรคver att organisationerna gรฅr bortom mobila applikationer nรคr de planerar. Vilken personal och kompetens kommer att behรถvas fรถr att hantera externa partners, och hur ska det uppnรฅs? Vilka tjรคnster och partners ska anvรคndas?
  3. Kontroll. Vem รคger och styr strategin? Hur kommer strategin att hanteras? Vilka mรคtningar kommer att anvรคndas, fรถr att spรฅra den?
  4. Risker / problem. Vilka risker och frรฅgor vรคcks av mobiltekniken? Vad kan fรฅ strategin att spรฅra ur? Vilka andra faktorer kommer att pรฅverka den?
Bild pรฅ olika smartphones

Interactive Apputvecklare ger rรฅd

Jonny Lundin. Smartphone utvecklare โ€“ Interactive Solutions; โ€Om den gรถrs pรฅ rรคtt sรคtt, bรถr den mobila applikationen bli en anvรคndbar kompletterande kanal, fรถr kommunikation med kunder och affรคrspartners. Det leder i sin tur till bรคttre kundlojalitet och รถkad fรถrsรคljning,โ€ Jonny Lundin fortsรคtter; โ€Om den gรถrs pรฅ fel sรคtt, kan en mobil applikation, oavsiktligt leda till en skadlig fรถrsรคmring av ett fรถretags rykte.โ€

Interactive Solutions har identifierat 10 stora misstag, som leder till misslyckanden i en organisations mobila kundtjรคnst:

1. ร–vertrรคdelse av tre-klick-regeln: Appen fรฅr inte anvรคnda mer รคn tre knapptryckningar fรถr att nรฅ den รถnskade funktionen. Varje ytterligare knapptryckning skapar vanligtvis komplexitet och stoppar ofta anvรคndaren frรฅn att vilja anvรคnda appen fler gรฅnger.

2. Svรฅrigheter med ergonomi, speciellt textinmatning: Bara fรถr att ditt webbinnehรฅll passar fรถr en laptops webblรคsarskรคrm, betyder inte att det att den รคr lรคmpligt fรถr en mobil enhet. Mobilt innehรฅll mรฅste fรถrenklas och anpassas fรถr varje anvรคndarenhet.

3. Upprepa inte inlรคrda beteenden โ€“ som knappar pรฅ skรคrmen och navigation. Mobila applikationer behรถver plocka upp anvรคndarens telefonvanor. Till exempel, om โ€autocompleteโ€ stรคngs av pรฅ telefonens instรคllningar, sรฅ anvรคnd inte det alternativet i din mobila applikation, eftersom anvรคndaren inte gillar den funktionen.

4. ร–vertrรคdelse av, โ€security 101โ€: Mobila applikationer mรฅste uppfylla sรคkerhetskraven, precis som bรคrbara och stationรคra applikationer. Autentisering, kryptering och sรคker inloggning, bรถr alla vara en del av alla mobila applikationers arkitektur.

5: Svรฅrigheter med navigering: Standardwebbsidor som visas pรฅ mobilen, har ofta problem med att innehรฅllet pรฅ sidan,fรถrsvinner till hรถger och vid botten av skรคrmen. Fรถr att navigera, mรฅste anvรคndarna scrolla, frรฅn vรคnster till hรถger och uppifrรฅn och ner, fรถr att fรถrsรถka hitta grundlรคggande funktioner, som tillbakaknappen. Se till att navigeringsknapparna hela tiden รคr lรคtta att komma รฅt.

6. Att begrava de viktigaste funktionerna: Pรฅ grund av den lilla skรคrmytan, mรฅste mobilapp-designers sรคkerstรคlla, att de viktigaste funktionerna รคr precis i bรถrjan, nรคr man kommer in i appen, i motsats till att lรคgga funktionerna lรคngre in i appen.

7. Felaktig eller olรคsliga visning av text eller grafik: Mรฅnga mobila enheter รคr fortfarande inte smartphones och har begrรคnsad grafikprocessorkapacitet. Att fรถrsรถka fรฅ in stora bilder eller videotext till den mobila enheten kan leda till en mycket dรฅlig bildupplรถsning, fรถr anvรคndaren.

8. Ofรถrmรฅga att omprรถva misstag: Fรฅ saker pรฅ en mobil enhet รคr sรฅ frustrerande, som att fรถrsรถka fรฅ markรถren till mitten av ett ord eller en webbadress, fรถr att rรคtta till ett stavfel. Ha alltid tvรฅ โ€backโ€-knappar, en som raderar text och en som inte raderar text, men gรถr det mรถjligt fรถr anvรคndaren rรคtta stavfel.

9. Innehรฅllets synlighet: Solljus รคr det som gรถr det svรฅrast att lรคsa pรฅ skรคrmen pรฅ mobila applikationer, eftersom det ofta gรถr texten pรฅ skรคrmen olรคslig. Ha fรถr vana att anvรคnda dig av โ€fetstilโ€, fรถr den viktigaste informationen pรฅ skรคrmen.

10. Resursineffektivitet โ€“ tรถmmer batteriet, รถverdrivet webbsurfande. Mobila applikationer mรฅste ha en stop-start-fรถrmรฅga, fรถr att lรฅta anvรคndaren stoppa en verksamhet eller datainmatning och sedan รฅtervรคnda till samma punkt, utan att behรถva mata in allt innehรฅll igen. Denna fรถrmรฅga behรถvs nรคr enheten mรฅste stรคngas halvvรคgs genom en transaktion, till exempel nรคr du flyger eller nรคr batteriet tar slut.

โ€Fรถr att verkligen dra nytta av mobila mรถjligheter, krรคvs det att fรถretaget eller organisationen lyckas med att se bortom tekniken. De mรฅste formulera en tydlig strategi som uppmuntrar deras affรคrsplan och centrala mรฅl, pรฅ ett konkret sรคtt,โ€ sรคger Bonny Trolle

Dela inlรคgget