Tankekarta
Nyheterย 
03 mars 2015

Sรฅ satsar marknads-cheferna sin marknads-budget

Vi har sammanstรคllt olika undersรถkningarna och rapporterna som visar vart marknadscheferna kommer satsa sin marknadsbudget pรฅ under รฅret. Sociala medier och mobilmarknadsfรถring รถkar mest i deras marknadsstrategi.

Marknadsfรถringsrapport fรถr 2015

Vi har sammanstรคllt olika undersรถkningarna och rapporterna som visar vart marknadscheferna kommer satsa sin marknadsbudget pรฅ. Generellt kan man sรคga att marknadsfรถrare planerar fรถr att รถka investeringarna i annonsering i sociala medier, geografisk retargeting, mobila marknadsfรถring och e-postmarknadsfรถring, samt fokusera pรฅ att skapa en sammanhรคngande โ€kundresaโ€.

Viktiga resultat:

  • Kundresan รคr nu livsviktig fรถr fรถretagets framgรฅng. Det รคr en massiv รถvergรฅng frรฅn kampanjfokuserad marknadsfรถring till individualiserade kundresa. Enligt en fรคrsk undersรถkning frรฅn Salesforce och Linkedin, sรคger 86% av รคldre marknadsfรถrare, att det รคr viktigt att skapa en sammanhรฅllande customer journey, รถver alla berรถringspunkter och kanaler. I rapporten, State of Marketing 2015, svarade de tillfrรฅgade att mobila appar, marknadsfรถringsanalyser och kundrelationshantering, (CRM), รคr de tekniker som รคr mest effektiva fรถr att skapa en sammanhรฅllen customer journey.
  • Budgeten fรถr sociala medier vรคxer mer รคn nรฅgon annan digital marknadsfรถringskanal. Det รคr en stor fรถrรคndring i hur marknadsfรถrare ser pรฅ sociala medier. 64% av marknadsfรถrarna tycker nu att sociala medier รคr en hjรคlpande faktor fรถr marknadsfรถring av produkter och tjรคnster. Det รคr en รถkning frรฅn 25%. 70% av marknadsfรถrarna sade att de skulle รถka utgifterna fรถr reklam i sociala medier.
  • Marknadsfรถrare integrerar mobila enheter i sin รถvergripande marknadsfรถringsstrategi. Marknadsfรถrare blir alltmer inriktade pรฅ att sรคkerstรคlla att de nรฅr sina kunder med 1:1-samspel i realtid, via mobila enheter. 68% uppger att de har integrerat mobila enheter i sin รถvergripande marknadsfรถringsstrategi. Det รคr en รถkning frรฅn 48% i fรถrra รฅrets rapport. 65% planerar att spendera mer pรฅ mobila pushmeddelanden. Det รคr en รถkning med 32% pรฅ ett รฅr. 58% har nu ett entusiastiskt marknadsfรถringsteam fรถr mobila enheter. Det รคr en รถkning frรฅn 35% รฅr 2014.
  • E-posten รคr fortfarande motorn i den digitala marknadsfรถringen. 73% av marknadsfรถrarna รคr รถverens om att e-post รคr kรคrnan fรถr deras verksamhet, och 92% uppger att e-post ger avkastning pรฅ investeringen (ROI). 47 procent av deltagarna i undersรถkningen sรคger att klickfrekvenser รคr nyckel-mรฅtt fรถr att mรคta framgรฅngen med e-postmarknadsfรถring, medan 43% identifierade mejlkonversationerna som nyckelmรฅttet.

โ€Framtiden fรถr marknadsfรถring bygger pรฅ sammanhรคngande customer journeys genom fรถrsรคljning, service och marknadsfรถring. Det รคr viktigare รคn nรฅgonsin att ansluta varje person som har en relation med ditt varumรคrke, och individuellt anpassa journeys utifrรฅn handlingar och smakโ€, sรคger Emil Paulsson, VD, Interactive Solutions.

Om ni vill veta mer, kontakta oss sรฅ bokar vi en kostnadsfritt mรถte dรคr vi berรคttar mer.