Social media
Nyheterย 
14 augusti 2014

Marknads-fรถring via Sociala Medier vรคxer

Intresset fรถr marknadsfรถring i sociala medier vรคxer kraftig. 2 av 3 marknadsfรถrare i Norden planerar att gรถra investeringar i marknadsfรถring genom sociala medier under 2014, enligt en ny rapport.

Social marknadsfรถring fortsรคtter att vรคxa Totalt 432 marknadsfรถrare och 4114 konsumenter frรฅn Sverige, Norge, Danmark och Finland har deltagit i ExactTarget Marketing Clouds undersรถkning 2014 State of Marketing Nordics. Slutsatsen รคr att marknadsfรถrare planerar att รถka investeringarna i marknadsfรถring genom sociala medier (70%), sรถkordsoptimering/SEO/SEM (65%), content management (63%), data och dataanalys (62%) och รถvervakning av sociala medier/social listening (60%).

Vi pรฅ Interactive mรคrker av att kunderna tar stรถrre och stรถrre ansvar รถver sin marknadsfรถring via mรฅnga av alla Sociala medier. Ett av vรฅra systerbolag รคr Salgado, en kommunikationsbyrรฅ helt specialiserade pรฅ Sociala medier och som har vunnit flera priser fรถr sina kampanjer och รคr flitigt anlitade som fรถrelรคsare och utbildare inom detta snabbrรถrliga omrรฅde.

Daniel frรฅn Salgado sรคger; โ€Utvecklingen gรฅr fort pรฅ detta omrรฅde. Nรฅgra fรถretag har hรคngt med frรฅn starten och har dรคrfรถr stor konkurrensfรถrdel. Men undersรถkningen frรฅn ExactTargetMarketing bekrรคftar vรฅr kรคnsla att den breda massan nu bรถrjar fรถrstรฅ vikten av detta.โ€

Daniel fortsรคtter; โ€- Sociala medier รคr inte bara trams utan det gรฅr att gรถra affรคrer genom en seriรถs, รคrlig och uthรฅllig nรคrvaro i de sociala kanalerna. Snabbt sammanfattat handlar det arbetet om att intressera, engagera och till sist konvertera. Och det mรฅste gรถras i den ordningen.โ€

Bonny Trolle, VD pรฅ IS sรคger; โ€- Det kรคnns vรคldigt tryggt att Salgado kan hjรคlpa vรฅra kunder med denna tjรคnst, sรฅ att de som รคr auktoriserade i Sociala medier kan ta hand om detta.โ€

Prioriteringar fรถr 2014

  • ร–ka och fรถrstรคrka varumรคrkeskรคnnedom (57%)
  • Samla in, mรคta och anvรคnda beteendebaserad data (52%)
  • Fรถrbรคttra uppfรถljning och resultat av digitala kanaler (37%)

    E-post

  • 94% av nordiska marknadsfรถrare planerar att รถka eller bibehรฅlla budgeten fรถr marknadsfรถring via email
  • 57% anser att email รคr av centralt vรคrde fรถr affรคren
  • 65% av nordiska konsumenter anvรคnder smartphones fรถr att lรคsa email dagligen

    Socialt

  • 53% av nordiska marknadsfรถrare anser att social marknadsfรถring รคr av centralt vรคrde fรถr affรคren
  • 74% av marknadsfรถrararna anser att email รคr en affรคrskritisk mรถjliggรถrare fรถr produkt- och tjรคnsteerbjudande
  • 43% har en dedikerad grupp fรถr sociala medier

    Mobilt

  • 71% av marknadsfรถrare som anvรคnder mobila tjรคnster anser att det antingen kommer att eller redan nu bidrar till avkastning pรฅ investeringen/ROI
  • 58% av marknadsfรถrarna anvรคnder eller planerar att anvรคnda mobila tjรคnster fรถr cross-channel engagement
  • 94% av nordiska konsumenter i รฅldern 18-24 รฅr รคger en smartphone

    Kontakta osss

    Om ni vill veta mer eller bli utbildade inom Sociala medier, kan ni maila till [email protected] sรฅ ska vi hjรคlpa er.

Dela inlรคgget