Facebooks logo
Nyheterย 
19 juni 2012

Dags att testa marknads-fรถring genom Facebook?

Sociala kanaler blir en allt viktigare del i marknadsstrategin. Facebook รคr i sรคrklass den stรถrsta kanalen just nu, men vad ska man tรคnka pรฅ fรถr att lyckas med sin marknadsfรถring? Och hur nรฅr man fans och vรคnner pรฅ Facebook pรฅ bรคsta mรถjliga sรคtt.

VD pรฅ Interactive fรถrklarar

โ€Sociala medier fortsรคtter att utvecklas som en viktig marknadsfรถringsplattform, och stora varumรคrken รคgnar allt stรถrre mรคngder av tid och uppmรคrksamhet รฅt att fรถrstรฅ dess inverkan pรฅ konsumenterna, ur ett marknadsfรถringsperspektivโ€ sรคger Magnus Tauvon, VD โ€“ Interactive Solutions.

โ€œMarknadsfรถrare mรฅste vara medvetna om vikten av att marknadsfรถra genom Facebook. Just nu, รคr kunderna inne pรฅ Facebook var sjunde minut. Som en konsekvens satsar mรฅnga fรถretag stora resurser pรฅ att fรถrstรฅ hur de framgรฅngsrikt ska marknadsfรถra sina produkter genom Facebook. Det รคr viktigt att lรฅta fรถretagets budskap gรฅ till fansen och till deras Facebook-vรคnner och fรถrhoppningsvis, ordentligt fรถrstรฅ konsumenternas beteende pรฅ Facebook.โ€

comScore slรคppte nyligen sin andra version av, โ€The Power of Like 2โ€, som vi pรฅ Interactive Solutions har tagit del av, och nu delar med vรฅra internetanhรคngare. Kort sagt, handlar det om hur social marknadsfรถring fungerar och hur Facebookanvรคndare reagerar och beter sig som konsumenter. Analysen utnyttjar data och insikter frรฅn comScore.

Flรถdesschema

Nyckelinsikter frรฅn,โ€ The Power of Like 2โ€

Hur social marknadsfรถring fungerar:

  • Varumรคrken kan maximera effekten av sina sociala marknadsfรถrings program pรฅ Facebook, genom att utnyttja ett ramverk som hjรคlper dem att gรฅ bortom fรถrvรคrvandet av fans, och leverera rรคckvidd, effekt, och mรคtbar ROI, ( Return of invenstment ). Du bรถr anvรคnda varumรคrkets Facebooksida som en kontrollpanel, fรถr att skapa sociala marknadsfรถringsstrategier. Varumรคrket bรถr fokusera pรฅ benchmarking och optimering av fรถljande omrรฅden fรถr att leverera mot sitt bredare marknadsfรถringsmรฅl: Rรคckvidd till Facebookfansen โ€“ Exponering mot pressmeddelanden pรฅ internet, Engagemang โ€“ Fansen samverkar med innehรฅllet pรฅ varumรคrkets Facebooksida, Fรถrstรคrkning โ€“ Viral spridning av marknadsfรถringsinnehรฅll frรฅn fansen till fansens vรคnner.
  • De flesta ledande varumรคrken pรฅ Facebook uppnรฅr varje mรฅnad en fรถrstรคrkningsgrad pรฅ mellan 0,5 och 2,0, vilket innebรคr att de utรถkar rรคckvidden, fรถr sin intjรคnade medieexponering mot fansen, till fansens vรคnner, med 50-200%. Detta fรถrhรฅllande kan รถkas fรถr att fรถrbรคttra varumรคrkets rรคckvidd, genom att fokusera pรฅ taktik, fรถr att optimera fanrรคckvidden, och engagemang, eller genom att komplettera med betalda reklamstrategier.
  • Facebook รคr en unik marknadsfรถringskanal som mรถjliggรถr fรถr betald, intjรคnad- och รคgd media att utnyttjas, fรถr att skapa en ordentlig, expanderande spiral av varumรคrkespรฅverkan. Varumรคrken anvรคnder internetannonser och annan betald media, (Betald), fรถr att locka fans till varumรคrkets hemsida, (ร„gs). Den fungerar som en plattform fรถr marknadskommunikation som nรฅr fansen och deras vรคnner, (Intjรคnade), genom flรถdet av pressmeddelanden och รถvriga delar av webbplatsen. Denna kommunikation kan sedan kompletteras genom betalda internetannonseringskampanjer, till exempel sponsrade hรคndelser och sponsrade inlรคgg, (Betald), fรถr att maximera rรคckvidd och varumรคrkes resonans.
  • Koncentrerade sociala mediekampanjer, som de som utfรถrs under viktiga marknadsfรถrings kampanjer, kan avsevรคrt fรถrstรคrka rรคckvidden fรถr intjรคnad medieexponering. Sรฅdan fรถrstรคrkning kan driva รถkad medvetenhet och omtanke, som manifesteras genom hรถgre kundlojalitet bland exponerade fans till varumรคrket och deras vรคnner.
  • Orsakseffekten av intjรคnad medieexponering mot Facebookfans och deras vรคnner, kan isoleras med hjรคlp av ett test vs. kontrollmetodik. Fallet med Starbucks, visade att fansen och deras vรคnner som utsattes fรถr medieexponeringen, รถkade sina butikskรถp pรฅ ett statistiskt signifikant sรคtt, under var och en av de fyra veckorna efter intjรคnad medieexponering.
  • Den vรคxande รถkningen av kรถptrohet bland medieexponerade Starbucks fans och deras vรคnner, ger starka belรคgg fรถr en undermedveten reklameffekt pรฅ varumรคrket, efter intjรคnad medieexponering. Samma undermedvetna effekt observerades i รถkad kรถptrohet bland medieexponerade fans och deras vรคnner till butikskedjan Target.
  • Exponering fรถr Facebook Premiumannonser รถkade ocksรฅ statistiskt kรถptroheten bรฅde i onlinebutiken och i den vanliga butiken, fรถr en stรถrre butikskedja, under fyra veckor efter annonseringen. Denna forskning belyser vikten av att anvรคnda internetannonsering pรฅ ett effektivt sรคtt.

โ€œFacebook och andra sociala medier som Linkedin, Instagram och Pinterest, fortsรคtter att vara stรคllen dรคr marknadsfรถrare gรถr nya satsningar, genom annonsera med fokus pรฅ att vรคrva ambassadรถrer fรถr sina varumรคrken.โ€ Bonny Trolle @ Interactive Solutions

Dela inlรคgget