SEO
Nyheterย 
01 september 2016

Grunderna i SEO fรถr dig som vill gรถra jobbet sjรคlv

Vi fรฅr allt oftare frรฅgor om hur sรถkmotoroptimering (fรถrkortas SEO) fungerar och hur och vad man ska tรคnka nรคr man ska optimera sin webbsida gentemot sรถkmotorerna. Hรคr kommer en liten seoguide fรถr dig som sjรคlv vill skรถta din sรถkmotoroptimering.

Sรถkmotoroptimering fรถr Google

Sรฅledes presenterar vi den hรคr artikeln som en introduktion och รถversikt till sรถkmotoroptimering (SEO), ett obligatoriskt element i din marknadsfรถringsstrategi om du vill att din webbsida ska vara upptรคckbar i sรถkmotorer sรฅsom Google.

Genom den hรคr guiden fรฅr du veta:

  • Vad รคr SEO och varfรถr รคr det viktigt?
  • Hur man bรคst tar fram en sรถkordsportfรถlj
  • Optimering On-Page i praktiken
  • Informationsarkitektur i praktiken
  • Hur man bรคst lyckas med contentmarketing och lรคnkuppbyggnad
  • De vanligaste tekniska problemen med SEO
  • Hur man fรถljer upp och mรคter resultatet av SEO
  • ร–vriga faktorer som pรฅverkar SEO

Nรคr du sรฅ kommer till slutet av den hรคr SEO-guiden har du en djupare fรถrstรฅelse fรถr vad sรถkmotoroptimering รคr, varfรถr det รคr vรคrdefullt och viktigt och hur du uppnรฅr goda resultat i stรคndigt fรถrรคnderlig miljรถ.

1. Vad รคr SEO och varfรถr รคr det viktigt?

Du har med stor sannolikhet redan hรถrt talas om SEO, och om du inte har det sรฅ kan du fรฅ en snabb definition av begreppet pรฅ Wikipedia, men att endast fรถrstรฅ att SEO รคr en effektivisering av synligheten fรถr din webbsida i sรถkmotorernas dynamiska men hjรคlper fรถga nรคr det kommer till viktiga frรฅgor fรถr ditt fรถretag sรฅ som:

  • Hur optimerar du din digitala hemvist fรถr att anpassa den gentemot sรถkmotorerna.
  • Hur vet du hur mycket tid du bรถr รคgna SEO?
  • Hur skiljer du ett bra rรฅd angรฅende SEO frรฅn ett dรฅligt, eller rentutav skadligt rรฅd?

Vad som fรถrmodligen รคr intressant fรถr dig som egenfรถretagare eller anstรคlld รคr hur du faktiskt kan fรถrbรคttra SEO fรถr att driva mer relevant trafik, potentiella kunder och fรถrsรคljning och dรคrmed mer vinst till ditt fรถretag. Det รคr det denna guide fokuserar pรฅ.

Varfรถr ska du bry dig om SEO?

Mรฅnga mรคnniskor sรถker efter saker. Den trafiken kan vara extremt viktigt fรถr ett fรถretag, inte bara fรถr att det รคr mycket trafik, utan fรถr att det ocksรฅ รคr vรคldigt specifik och mรฅlmedveten trafik.

Lรฅt oss sรคga att du sรคljer datorer, skulle du dรฅ kรถpa synlighet pรฅ en anslagstavla vid en vรคg sรฅ att alla fรถrbipasserande bilar tar del av din annons (oavsett om de nรฅgonsin kommer att ha nรฅgot intresse fรถr att kรถpa dina datorer), eller skulle du hellre synas varje gรฅng nรฅgon i vรคrlden skriver in โ€œkรถp ny datorโ€ i en sรถkmotor? Fรถrmodligen det senare, eftersom att de som ser ditt budskap dรคr har en kรถpavsikt och aktivt sรถker efter den vara som du sรคljer.

Folk kan sรถka pรฅ allt som har en direkt koppling till din affรคr. Utรถver det, sรฅ sรถker folk รคven pรฅ alla typer av ord som lรถst kan kopplas till din affรคr. Detta ger รคn stรถrre mรถjligheter att skapa kontakt och pรฅverka potentiella kunder genom att svara pรฅ frรฅgor, hjรคlpa till att lรถsa problem och bรถrja bygga ditt fรถrtroendekapital. Det sรคger sig sjรคlvt att det รคr mer troligt att kunden vill handla frรฅn ett fรถretag som kunden redan har en relation till och ett fรถrtroende fรถr, som redan har bistรฅtt med bra information de senaste fyra gรฅngerna som du har vรคnt dig till Google fรถr hjรคlp med att lรถsa ett problem, รคn nรฅgon annan aktรถr som du aldrig tidigare har hรถrt talas om.

Vad รคr det som faktiskt fungerar fรถr att driva trafik frรฅn en sรถkmotor

Fรถr det fรถrsta รคr det viktigt att komma ihรฅg att Google stรฅr fรถr den stรถrsta delen av all sรถktrafik i vรคrlden. Det varierar lite mellan olika branscher, men det รคr troligtvis Google som รคr den dominerande aktรถren i sรถkresultat fรถr den branschen du vill synas emot och genom den hรคr guiden fรถr du lรคra dig hur du agerar idealiskt fรถr att positionera din web och dess innehรฅll fรถr Google, och รคven andra sรถkmotorer.

SEO search

Oavsett vilken sรถkmotor som du anvรคnder sรฅ รคr sรถkresultatet under stรคndig fรถrรคndring. Google i synnerhet har pรฅ senaste tiden uppdaterat flertalet faktorer fรถr hur de rangordnar websidor genom olika algoritmer, och flera av dem enklaste och billigaste vรคgarna att fรฅ bra ranking fรถr dina sidor har de senaste รฅren blivit mer riskfyllda.

Sรฅ vad รคr det som fungerar? Hur gรถr Google fรถr att avgรถra vilka websidor de ska visa som svar pรฅ det som folk sรถker pรฅ? Hur gรถr du fรถr att fรฅ all vรคrdefull trafik till just din hemsida?

Googles algoritm รคr extremt komplex och hรคr nedan presenteras nรฅgra exempel:

  • Google letar efter sidor som innehรฅller hรถgkvalitativ och relevant information utifrรฅn anvรคndarens sรถkning.
  • Relevansen avgรถrs genom att Googles algoritm lรคser av innehรฅllet pรฅ din sida och utvรคrderar huruvida det รคr relevant fรถr det som anvรคndaren eftersรถker, mestadels beroende pรฅ vilka nyckelord den innehรฅller
  • Kvalitรฉ bedรถms utifrรฅn flertalet faktorer, men den som framhรฅlls mest รคr kvantiteten och kvaliteten pรฅ lรคnkar in frรฅn andra sidor och din egen sida som helhet. Enkelt uttryckt: Om den enda sidan som lรคnkar till din sida รคr bloggar som ingen annan pรฅ webben har lรคnkat till, samtidigt som din konkurrent har blivit lรคnkad till frรฅn vรคlrenommerade sajter som รคr frekvent lรคnkade till, exempelvis aftonbladet.se, sรฅ kommer konkurrentens webbsida ha en hรถgre trovรคrdighet och antas hรฅlla hรถgra kvalitรฉ
  • Hur engagerar sig folk pรฅ din hemsida? Hittar de den informationen som de letar efter och stannar kvar pรฅ din sida, eller studsar de ut direkt och klickar sig in pรฅ nรฅgot av dem andra sรถkresultaten? Eller ignoreras din webbsajt i sรถkresultatet och hittar aldrig ens in pรฅ din sajt i รถverhuvudtaget?
  • Hur snabbt informationen pรฅ din webb kan laddas upp i webblรคsaren och hur vรคl รคr din sida anpassad till mobil datatrafik?
  • Hur mycket unikt innehรฅll har din sida (i relation till upprepningar och tunt innehรฅll)?

Googles algoritm tar hรคnsyn till hundratals faktorer fรถr att kunna presentera relevant information som svar pรฅ anvรคndarens sรถkningar och dessa faktorer uppdateras stรคndigt fรถr att fรถrfina processen.

En god nyhet รคr att du inte behรถver vara en expert pรฅ sรถkmotorer fรถr att bedรถma vรคrdet av olika termer fรถr att pรฅverka sรถkresultatet positivt. Vi gรฅr igenom de vรคgar som av erfarenhet รคr bรคst fรถr att optimera din hemsida mot sรถkningar som driver kvalitativ trafik, utan att du behรถver anlita kostsam kompetens frรฅn experter.

Lรฅt oss ta oss an de faktiska metoderna och strategier som hjรคlper dig att driva mer trafik frรฅn sรถkmotorerna.

2. Sรถkordsportfรถlj & Mรฅlspรฅrning

Det fรถrsta steget รคr att fastslรฅ vad det รคr du de facto optimerar emot. Med andra ord mรฅste du identifiera vad det รคr potentiella kunder anvรคnder fรถr sรถkord nรคr de behรถver din tjรคnst eller produkt. Det lรฅter vรคl inte sรฅ svรฅrt? Nรคr nรฅgon sรถker efter din produkt vill du sรฅ klart att det รคr din hemsida som dyker upp fรถre dina konkurrenter. Och allra helst nรคr kunden sรถker efter din vara tillsammans med ord som kรถp, bestรคll eller handla.

Dessvรคrre รคr det inte riktigt sรฅ enkelt som det lรฅter. Det finns ytterligare nรฅgra faktorer att ta i anseende nรคr du ska skapa din sรถkordsportfรถlj.

  • Sรถkvolym โ€“ Hur mรฅnga mรคnniskor รคr det egentligen gรถr sรถkningar som innehรฅller ord relaterade till din produkt? Ju fler som sรถker efter ditt nyckelord ju fler potentiella kunder kan du nรฅ. Och likasรฅ nรฅr du givetvis fรคrre genom sรถkmotorerna om ingen sรถker efter det ordet som du har valt ut som nyckelord.
  • Relevans โ€“ Om ditt nyckelord รคr en term som har hรถg frekvens i sรถkmotorerna, sรฅ รคr det jรคttebra, men om det inte รคr helt och hรฅllet relevant fรถr din affรคr sรฅ missar du รคndรฅ mรฅlet. Relevans kan tyckas sjรคlvklart frรฅn bรถrjan men om du exempelvis sรคljer en mjukvara fรถr marknadsfรถring genom epost sรฅ vill du givetvis inte synas nรคr nรฅgon sรถker pรฅ ord som รคr helt irrelevanta fรถr dig, exempelvis hundleksaker. Men hur รคr det dรฅ med termer sรฅsom โ€mjukvara fรถr epost-marknadsfรถringโ€? Initialt verkar det relevant och mitt i prick, men risken รคr att du trรคffar fรถr brett pรฅ ett konkurrensutsatt nyckelord. De flesta du trรคffar kommer inte vara intresserade av att kรถpa din produkt och de du verkligen vill nรฅ kanske inte kommer att kรถpa din dyra och nรฅgot komplexa produkt, enbart genom en sรถkning pรฅ Google. Omvรคnt kanske du kรคnner att โ€bรคsta lรถsningen fรถr marknadsfรถring betald per klickโ€ รคr helt irrelevant eftersom att du inte sรคljer en mjukvara som erbjuder en PPC-lรถsning, men om de du prospekterar emot รคr marknadschefer sรฅ kanske du kan nรฅ den genom att vara behjรคlplig resurs i att utvรคrdera verktyg fรถr PPC. Pรฅ sรฅ vis fรฅr du en fรถrsta ingรฅng och kontakt med en potentiell kรถpare.
  • Konkurrens โ€“ Precis som i vilken affรคrsmodell som helst gรคller det att รถvervรคga den potentiella kostnaden i relation till sannolikheten att nรฅ framgรฅng. Ur ett SEO-perspektiv betyder detta att fรถrstรฅ den relativa konkurrensen och sannolikheten att rankas hรถgt fรถr sรถkningar pรฅ en specifik term. Fรถrst mรฅste du fรถrstรฅ och formulera vem din potentiella kund och vad denne troligen sรถker efter. Om du inte redan vet det sรฅ รคr det en bra start att bรถrja fundera รถver det, bรฅde fรถr ditt fรถretag i stort men och ur ett SEO-perspektiv.

Utifrรฅn det vill du sedan fรถrstรฅ:

  • Vilken typ av saker รคr de intresserade av?
  • Vilka problem har de?
  • Vilken typ av sprรฅk anvรคnder de fรถr att beskriva vad de gรถr, de verktyg de anvรคnder och sรฅ vidare?
  • Vilka andra handlar de saker av? Vilka konkurrerar du med?

Nรคr du vรคl har besvarat dessa frรฅgor har du ett fรถrsta utkast pรฅ mรถjliga nyckelord fรถr att รถka din sรถkvolym. Skapa en lista utifrรฅn kรคrnan i hur potentiella kunder beskriver din verksamhet och bรถrja mata in dem i ett verktyg fรถr nyckelord, exempelvis Googles egna nyckelordsverktyg.

Dรคr kan du hitta en mer omfattande list รถver verktyg fรถr nyckelord. Dessa verktyg tar hรคnsyn till 1000-tals olika sรถkresultat, och visar alla respektive termer som dina konkurrenter rankats hรถgt pรฅ i sรถkmotorerna den senaste tiden.

Det hรคr behรถver inte bara vara nรฅgonting som du kollar fรถr att hรฅlla koll pรฅ dina konkurrenter. Du kan se liknande verktyg som finns till fรถrsรคljning pรฅ marknaden fรถr att komma med idรฉer pรฅ content, eller till och med fรถr att titta pรฅ stรถrre nischade publicister som berรถr รคmnet som intresserar din bransch och som dina prospekts lรคser om, och se vilka nyckelord som de sajterna driver trafik till.

Dessutom, om du redan har en sida, sรฅ driver du sรคkert redan en del trafik frรฅn sรถkmotorerna. I sรฅ fall har du tillgรฅng till data รถver vilka nyckelord som hjรคlper dig att fรถrstรฅ vilka termer som driver trafiken idag. Tyvรคrr har Google slutat att ge en stor del av informationen i analytics kring vad folk sรถker pรฅ, men tjรคnster som SEM Rush eller SpyFu till din sajt fรถr att fรฅ ett hum om vilka termer som Google vรคrderar pรฅ din hemsida och estimerad sรถkvolym. Google bjuder รคven pรฅ lite mer statistik i det fria webmaster-verktyget Interface.

SEO stapeldiagram

Det รคr en god idรฉ att fokusera extra pรฅ de termer du nu har fรฅtt fram fรถr marknadsfรถring genom content och fรถr att skapa delbara lรคnkar. Du kan รคven anvรคnda termerna till att sรฅ frรถn till idรฉer om fler nyckelord.

Nรคr du har tagit dig tid att fรถrstรฅ hur dina prospekt pratar och vad de sรถker efter, kollat vilka nyckelord som redan driver trafik till dina konkurrenter och relaterade hemsidor, vilka termer det รคr som ger trafik in till din egen sajt, sรฅ kan du bรถrja utvรคrdera vilka ord som du kan tรคnkas jobba aktivt med fรถr att fรถrbรคttra din trรคffbild i sรถkmotorerna. Att avgรถra den relativa konkurrensen pรฅ ett nyckelord รคr i en inte helt enkel uppgift.

Det รคr viktigt att ta fรถljande i hรคnseende:

  • Hur tillfรถrlitlig och auktoritativ รคr sajten (med andra ord hur mรฅnga lรคnkar in till sajten finns det och hur kvalitativa รคr dem)
  • Hur vรคl svarar den mot det faktiska nyckelordet?

Man kan djupdyka i processen att avgรถra hur konkurrensutsatt ett nyckelord รคr genom den hรคr guiden; Backlinkoโ€™s in-depth guide eller genom att anvรคnda grundaren av WordStream, Larry Kims, competitive index formula.

Nick Eubanksโ€™ post about understanding rank potential erbjuder i tรคnkvรคrd inblick i fรถrstรฅelse fรถr och praktisk kunskap genomfรถrbar formula fรถr att bedรถma konkurrensen av ett nyckelord och din sajts mรถjlighet att synas pรฅ ett specifikt sรถkord.

3. On-Page Optimering

Nรคr du har en lista รถver dina nyckelord รคr nรคsta steg att implementera dem pรฅ din sajt. Varje sida pรฅ din sajt bรถr vara optimerad mot ett kรคrnord och ha en sop med relaterade ord. I en รถversikt รถver โ€den perfekt optimerade sidanโ€ redogรถr Rand Fishkin en bra รถversikt รถver hur en vรคl (perfekt) optimerad sida ser ut.

SEO organic

Nรฅgra kriterier och grundlรคggande on-page element som du vill fรถrstรฅ i strรคvan efter att driva trafik till din sajt frรฅn sรถkmotorerna.

3.1 Titel-taggar

Google jobbar hela tiden fรถr att fรถrstรฅ den faktiska meningen pรฅ en hemsida och upptรคcka (och รคven straffa) sidor som anvรคnder nyckelord fรถr att manipulera och รถverlista systemet, i syftet att framstรฅ som mer relevanta och bra รคn vad de รคr. Men att inkludera den sรถkbara termen och relaterade ord รคr allt jรคmnt vรคrdefullt. Den รถverlรคgset bรคsta placeringen av ett nyckelord รคr i din titel-tagg.

Titel-taggen รคr inte samma sak som din sidas huvudrubrik. Huvudrubriken som syns pรฅ din sida รคr normalt sรคtt en sรฅ kallad H1, mรถjligtvis H2. Din titel-tagg รคr det som syns hรถgst upp i din weblรคsare och รคr en del av din sidas kรคllkod i en meta-tagg.

Lรคngden pรฅ den titel-tagg som Google visar varierar (den รคr baserad pรฅ pixlelstorlek och inte antal tecken) men en tumregel kan hรฅlla sig mellan 55-60 tecken. Om mรถjligt vill du gรคrna anvรคnda ditt kรคrn-nyckelord om det รคr mรถjligt pรฅ ett naturligt sรคtt. I annat fall kan du inkludera fler relaterade ord runt om din huvudsakliga term. Kom ihรฅg att titel-taggen รคr det som kommer att visas frekvent i sรถkresultatet av din sida. Man kan sรคga att det รคr rubriken i det organiska sรถkresultatet, sรฅ du mรฅste ocksรฅ vรคga in klickbarheten nรคr du vรคljer din titel-tagg.

3.2 Meta-beskrivningar

Om titel-taggen รคr rubriken i sรถkresultatet av din sida, sรฅ รคr meta-beskrivningen (ett annat HTLM-element som du kan uppdatera i din kod, men som inte syns pรฅ din sida) din extra annonstext. Google tar sig vissa friheter i vad de visar i sรถkresultatet, sรฅ din meta-beskrivning kanske inte alltid visas, men har potentialen att รถka attraktionskraften fรถr din sida i sรถkresultatet och kan รถka din trafik markant. (Kom ihรฅg: att dyka upp i sรถkresultatet รคr bara ett fรถrsta steg! Du mรฅste ju รคven vara det resultat som anvรคndaren sedan klickar pรฅ, fรถr att det ska bli ett besรถk till din sida och en potentiell kรถpare och sedan รคr det erbjudandet och sidans utformning som avgรถr om besรถkaren genomfรถr รถnskvรคrd aktion

Hรคr รคr ett exempel pรฅ en meta-beskrivning som syns i sรถkresultatet.

Metataggar

3.3 Body Content

Det faktiska innehรฅllet pรฅ din sajt har i sig stor betydelse. Olika typer av sidor har tillgรฅng till olika innehรฅll och det som du vill att folk ska lรคnka till mรฅste vara sรคrskiljt frรฅn รถvrigt innehรฅll, fรถr att vara sรคker pรฅ att besรถkaren inte missar rรคtt information och fรฅr snabba svar. Google prioriterar ocksรฅ, i allt stรถrre utstrรคckning, en viss typ av innehรฅll, sรฅ tรคnk pรฅ fรถljande nรคr du nu producerar nytt innehรฅll:

  • Matnyttigt & Unikt Innehรฅll โ€“ Det finns inget magiskt nummer i frรฅga om antal ord eller tecken och sรฅ lรคnge du jobbar med ett en handfull sidor och nรฅgra hundra ord per sida, sรฅ hamnar du inte i onรฅd med Google. Uppdateringar pรฅ senare tid prioriterar snarare sidor med lite lรคngre och unikt innehรฅll. Dรคremot, om du har ett stort antal sidor med kortare textinnehรฅll (50-200 ord) och mycket upprepningar med olika titel-taggar och bara smรฅ skillnader i รถvrigt, sรฅ kan det innebรคra problem. Se till helheten pรฅ din sida och gรถr en bedรถmning av hur stor andel av innehรฅllet som รคr utfyllnad, upprepningar och information som inte รคr matnyttig. Om du har en stor andel mรฅste du fรถrsรถka hitta vรคggar att ge ditt innehรฅll mer substans, alternativt vรคnda dig till analytics och exkludera de sidor som inte driver trafik fรถr att Google inte ska bedรถma det som att du fรถrsรถka pรฅverka index genom ett stort antal utfyllnads sidor.
  • Engagemang โ€“ Google mรคter i allt stรถrre utstrรคckning och vรคger in engagemang och mรคttal utifrรฅn anvรคndarbeteenden. Man kan pรฅverka detta genom att se till att ditt innehรฅll besvarar de frรฅgor som besรถkarna har och dรคrmed fรฅ dem att stanna lรคngre pรฅ din sida och interagera med ditt innehรฅll. Se till att din sida laddar upp snabbt och ha inte element som tar fokus frรฅn ditt innehรฅlla (sรฅsom skrikiga annonser som ligger ovanfรถr ditt innehรฅll) som tar fokus och avskrรคcker besรถkarna.
  • โ€œDelbarhetโ€ โ€“ Det รคr inte alla delar av din hemsida som blir lรคnkade till eller delade hundratals gรฅnger. Men pรฅ precis samma sรคtt som du bรถr vara fรถrsiktig med att ha ett fรถr stort antal sidor med innehรฅll utan substans bรถr du รถvervรคga vem som skulle kunna vara villig att dela lรคnkar till ditt nya innehรฅll. Att ha ett stort antal sidor som inte har ett innehรฅll som kan vara vรคrt att dela vidare eller lรคnka till kommer att innebรคra att Google rankar din sida lรคgre i sรถkresultatet.

3.4 Alt Attribute

Hur du taggar upp dina bilder pรฅverkar inte bara hur sรถkmotorer bedรถmer din sajt, utan รคven hur mycket sรถktrafik din sida genererar genom bildsรถkningar. Ett alt attribute รคr ett HTLM-elemnent som tillรฅter dig att ge alternativ information om en bild, till en anvรคndare som inte kan se bilden. Dina bilder kanske inte fungerar รถver tid (filer som raderas eller problem med uppladdning) sรฅ att ha en beskrivning av bildinnehรฅllet i ord kan vara hjรคlpfullt ur ett anvรคndarperspektiv. Men det รคr framfรถrallt din mรถjlighet att hjรคlpa sรถkmotorerna att fรถrstรฅ innehรฅllet i bilderna pรฅ din hemsida.

Fรถrr var det vanligt att fรถrsรถka pressa in nyckelord sรฅ mรฅnga gรฅnger som mรถjligt i alt attributes, fรถr att man trodde att det var en genvรคg att rankas hรถgre av sรถkmotorerna. Detta har dock de flesta sรถkmotorer rรฅtt bot pรฅ. Faktum รคr att det bรคsta รคr att helt utesluta dina nyckelord om de inte passar in naturligt i din beskrivning av bildens innehรฅll. Det รคr dock viktigt att du utnyttjar mรถjligheten till alt attribute, och fรถrsรถk att ge en รคrlig beskrivning av bilderna pรฅ din sida genom att tรคnka dig att du ska fรถrklara bilden fรถr nรฅgon som inte har mรถjligheten att se, eftersom att det รคr det alt attribute รคr till fรถr. Genom att beskriva bilden naturligt undviker du รถver-optimering, som innebรคr att Google tror att du fรถrsรถker รถverlista systemet och straffar din sida i sรถkresultatet i stรคllet.

3.5 URL-struktur

Hur du strukturerar URL pรฅ din hemsida kan vara viktigt bรฅde ur ett statistiskt perspektiv (det blir enklare att segmentera data i exempelvis rapporter om du har gett din sida logiska URL-adresser) och ur ett delbarhetsperspektiv (kortare och beskrivande lรคnkar blir mer delade och har en mindre risk att รฅterges felaktigt, sรฅ att du minimerar risken fรถr brutna lรคnkar) ร…terigen: fรถrsรถk inte att pressa in dina identifierade nyckelord sรฅ mรฅnga gรฅnger som mรถjligt, utan skapa en kort beskrivande adress. Vidare sรฅ bรถr du inte รคndra dina URL-adresser i onรถdan. ร„ven om du tycker att din URL รคr ful sรฅ ska du inte รคndra enbart fรถr att matcha dina nyckelord, utan bara om du bedรถmer att URL:en skadar din ranking i sรถkmotorerna. Om du mรฅste รคndra din URL-struktur mรฅste du anvรคnda en riktig vidarekoppling (301 permanent), sรฅ att du inte tappar trafik. Det รคr ett vanligt misstag bland fรถretag som bygger en ny hemsida och dรฅ tappar man alla tidigare lรคnkar in.

3.6 Schema & Upptaggning

Avslutningsvis; nรคr du har alla on page-element uppstrukturerade kan man ta det ytterligare ett steg lรคngre fรถr att hjรคlpa Google att fรถrstรฅ att din sida รคr det bรคsta sรถkresultatet. Schema och taggning kommer inte att placera din sida hรถgre upp i sรถkresultatet, dรฅ det inte รคr en faktor som pรฅverkar ranking fรถr tillfรคllet. Dรคremot pรฅverkar det hur sรถkmotorerna presenterar din sida och det kan dรคrmed pรฅverka din Klickfrekvens. I vissa sรถkresultat, om ingen annan anvรคnder ett schema, kan du fรฅ en fรถrdel av det faktum att ditt sรถkresultat ger mer information, sรฅsom omdรถmen, รถppettider och sรฅ vidare. I andra sรถkresultat, dรคr alla anvรคnder schema, kan ett dรฅligt omdรถme sรฅ klart innebรคra att folk vรคljer nรฅgon annan trรคff fรถr din sida.

Det finns ett antal olika taggningar du kan inkludera fรถr din sajt. Det mest troliga รคr att inte alla passar just din verksamhet, men det รคr sannolikt att du kan hitta nรฅgonting som passar just din hemsida, eller รฅtminstone delar av den.

4. Informations arkitektur & Interna Lรคnkar

Informations arkitektur avser hur dรฅ organiserar sidorna pรฅ din hemsida och hur du lรคnkar dem till varandra. Arkitekturen kan pรฅverka hur ditt innehรฅll rankas av sรถkmotorerna.

Anledningen till detta รคr att sรถkmotorerna rรคknar lรคnkar som ett bevis pรฅ relevans och tillfรถrlitlighet. Det hjรคlper sรถkmotorerna att fรถrstรฅ vad din sida handlar om i fรถrsta hand och hur relevant den รคr.

Sรถkmotorerna ser till den faktiska texten som du anvรคnder fรถr att lรคnka till olika sidor pรฅ din sajt, sรฅ kallad anchor text, och en beskrivande text hjรคlper Google med flera att fรถrstรฅ vad sidan handlar om. Men kom ihรฅg att inte pressa in nyckelorden hรคr heller, om de inte passar in naturligt.

Pรฅ samma sรคtt som en lรคnk frรฅn exempelvis Aftonbladet vรคrderas hรถgt och ses som en indikator pรฅ att din sida รคr relevant, sรฅ pรฅverkas dina sidor av hur du lรคnkar internt. En sida som du lรคnkar till frรฅn flera stรคllen och knappar pรฅ din sida bedรถms som viktig pรฅ din sida. Vidare har de sidor pรฅ din sajt som har fรฅtt flest lรคnkar till sig utifrรฅn stรถrre mรถjlighet att pรฅverka hur Google rankar dina andra sidor. Alltsรฅ; en intern lรคnk till din bokningsida frรฅn en populรคr, vรคl delad, artikel pรฅverkar mer รคn en internlรคnk frรฅn en substanslรถs sida pรฅ sin sajt.

Informationsarkitektur kan vara vรคldigkt komplext, inte minst pรฅ omfattande hemsidor, och nedan fรถljer en lista med det viktigaste att tรคnka pรฅ nรคr du designar din sajt.

  • Identifiera dina mest lรคnkade (anvรคnd verktyg som Ahrefs, Majestic SEO eller Moz och se โ€œtop pagesโ€ fรถr att hitta de sidor pรฅ din sajt som har flest lรคnkar till sig)
  • Placera dina viktigaste sidor, ur ett sรถkperspektiv, โ€hรถgt uppโ€ i din information och arkitektur. Lรคnka till dem ofta i navigationen fรถr din sida och frรฅn dina bรคsta sidor (mest lรคnkar utifrรฅn).
  • ร–verlag bรถr du strรคva efter en โ€plattโ€ informationsarkitektur fรถr din sida. โ€“ vilket betyder att du placerar sidor som du vill ska rankas hรถgt i sรถkresultaten sรฅ fรฅ klick som mรถjligt frรฅn din huvudsida.
  • Information Architecture for SEO from Mozโ€™s Whiteboard Friday as well as Richard Baxterโ€™s presentation on Moz
  • RKGโ€™s guide to site architecture
  • KISS Metricsโ€™ post on site structure
  • WordTrackerโ€™s guide to creating a site structure Google will love
  • Distilled has a helpful post about mapping out your siteโ€™s information architecture

5. Content Marketing & Link Building

Eftersom att Googles algoritm i stort รคr baserad pรฅ lรคnkar, sรฅ รคr det sjรคlvklart viktigt att ha ett antal hรถgkvalitativa lรคnkar i din strรคvan efter att driva sรถktrafik till din hemsida. Man kan sรคga att du kan SEO-optimera din sida hur mycket som helst, men om du inte har lรคnkar in till din sajt kommer du รคndรฅ inte att synas i sรถkresultaten. Det finns en rad olika genvรคgar till att fรฅ andra sajter att lรคnka in till din sida, men i takt med att Google och andra sรถkmotorer blir allt mer sofistikerade, sรฅ รคr mรฅnga av dessa vรคgar hรถgst riskabla, รคven om de kanske kan fungera inledningsvis. I det lรฅnga loppet brukar de ge motsatt effekt fรถr ditt sรถkresultat. Att fรถrsรถka skapa lรคnkjuice i syftet att manipulera sรถkmotorernas ranking ger inget annat vรคrde sรฅ snart algoritmen uppdateras och du tappar din ranking. En mer lรฅngsiktig metod fรถr att skapa lรคnkar in till din sajt รคr helt enkelt att fokusera pรฅ att skapa och marknadsfรถra vรคrdefullt innehรฅll som innehรฅller dina nyckelord och specifika termer som du vill synas i samband med. Det kan vara en lรฅngdragen process att skapa detta innehรฅll, men pรฅ sikt ger det kvalitativa lรคnkar och delningar. Hรคr kommer ett antal tips pรฅ hur du skapar bra innehรฅll som folk kan hitta och som kan ge dig en bra ranking. De flesta vรคgar krรคver dock att du utgรฅr frรฅn fรถljande grundprinciper.

5.1. Identifiera och fรถrstรฅ dina potentiella lรคnkare och delare

Det fรถrsta du mรฅste gรถra รคr att identifiera vem och vilka som potentiellt kan tรคnka sig att lรคnka till och/eller dela ditt innehรฅll. Det finns flera verktyg fรถr att hitta influensers inom din bransch, dรคr det kanske bรคsta heter BuzzSumo. Andra alternativ รคr Topsy, FollowerWonk, Little Bird och Ahrefs.

Bรถrja med att frรฅga dig vad du kan gรถra fรถr och erbjuda dessa influensers. Hur kan du hjรคlpa dem med deras egna projekt? Vad kan du gรถra fรถr att hjรคlpa dem att uppnรฅ sina mรฅl eller vad kan du skapa som kan ha ett vรคrde fรถr deras publik? Sitter du pรฅ nรฅgon expertis som de vill fรฅ del av? Om du konsekvent vara nyttig fรถr smarta innehรฅllsskapare i din nisch och bransch kommer du att bygga vรคrdefulla relationer som kommer att betala av sig nรคr du skapar รคnnu mer innehรฅll. Innan du skapar ett mรคsterverk, rent innehรฅllsmรคssigt, bรถr du fundera รถver hur det innehรฅllet kan komma att delas, av vem och varfรถr?

5.2. Vilken typ av innehรฅll kan du skapa och hur kan du sedan marknadsfรถra och sprida det

Nรคsta steg รคr att fundera รถver din egen kapacitet som innehรฅllsskapare. Vilken typ av att innehรฅlla kan du skapa som kan vara intressant fรถr andra att dela?

  • Skapa innehรฅll som lรถser ett problem fรถr ditt prospekt eller fรถr din kund.
  • Dekonstruera sรฅdant som redan funka. Se till innehรฅll som redan fungerar pรฅ annat hรฅll och gรถr det รคnnu bรคttre.
  • Fรฅ andra att se bra ut. Belys bra verktyg som du anvรคnder varje dag. Fรฅ svar frรฅn smarta personer inom din bransch och dela sedan med dig. Nรคr du har lyft fram nรฅgon annans expertis รคr det troligt att de hjรคlper till att dela det innehรฅllet.Fokusera pรฅ att skapa ett varierat innehรฅll som รคr av verkligt vรคrde fรถr andra och ha en plan fรถr hur det ska nรฅ vรคrlden.

5.3. Knyt dina tillgรฅngar till specifika keywords

Avslutningsvis; Glรถm inte bort dina keywords! Inte pรฅ sรฅ vis att du behรถver pressa in dina nyckelord i varje mening innehรฅll du skapar, men om du ser till dina nyckelord sรฅ kan du hitta kunskapsluckor som du kan fylla (om folk vรคnder sig till sรถkmotorer med sina frรฅgor, sรฅ betyder det att de vill ha innehรฅll som ger svar). Fรถrsรถk att anvรคnda samma sprรฅk som din kundkrets nรคr du skapar ditt innehรฅll och lรคgg sรคrskilt fokus pรฅ den grupp som du tror kan tรคnkas sprida ditt innehรฅll.

6. Vanliga tekniska misstag inom SEO

Mer komplicerade sajter รคr ett eget kapitel inom SEO, men det finns ett antal enkla, men ack sรฅ vanliga, misstag som mรฅnga begรฅr och som รคven mindre och mellanstora fรถretag kan dra nytta av att kรคnna till.

6.1 Sajtens Hastighet

Sรถkmotorer lรคgger stรถrre och stรถrre vikt vid att hemsidor ska ladda snabbt. Men att ha en snabb sida รคr sรฅklart inte bara positivt ur ett SEO-perspektiv utan det รคr bรคttre fรถr dina besรถkare ocksรฅ. Google har skapat ett anvรคndbart verktyg med vissa specifika fรถrslag pรฅ vad du kan รคndra pรฅ din sajt fรถr att den ska bli snabbare.

6.2 Mobilvรคnligt

Hur mobilanpassad din sajt รคr pรฅverkar din raking i sรถkmotorerna fรถr trafik frรฅn mobilenheter, vilket รคr en allt sรถttre andel av all trafik. Inom mรฅnga branscher har den mobila trafiken redan passerat desktop-anvรคndandet. Google har annonserat en uppdatering i algoritmen som fokuserar sรคrskilt pรฅ den mobila anpassningen.

6.3 Responsiv Rubrik

Koder fรถr responsiva rubriker รคr ett viktigt tekniskt SEO-รคmne. Om du inte รคr sรคrskilt tekniskt bevandrad kan detta framstรฅ som ganska krรฅngligt men du bรถr sรคkerhetsstรคlla att aktiva sida returnerar rรคtt koder till sรถkmotorerna (200), och att sidor som inte gรฅr att hitta visar att de inte lรคngre รคr aktiva (404). Om detta inte รคr rรคtt kodat kan det indikerar till sรถkmotorerna att en icke aktiv sida รคr aktivt, vilket kan tolkas som en dubblettsida utan substans, som riskerar att straffa dig. Eller รคnnu vรคrre; att Google tror att aktiva sidor รคr 404:or, sรฅ att inga av dina sidor mรถjliga att hitta. Du kan anvรคnda en server header checker fรถr att kontrollera statusen pรฅ dina koder och sรคkerhetsstรคlla att dina sidor svarar mot sรถkmotorerna.

6.4 Omdirigering

Inkorrekt implementering av omdirigering pรฅ din sajt fรฅr allvarliga konsekvenser fรถr ditt sรถkresultat. Nรคr det gรฅr att undvika bรถr du inte flytta innehรฅllet pรฅ din sida mellan olika URL:er om du inte har starka affรคrsmรคssiga skรคl till att flytta innehรฅllet fรถr att slippa fรถrlorad trafik pรฅ bรฅde lรฅng- och kort sikt. Om du mรฅste flytta pรฅ innehรฅll mรฅste du implementera permanenta ompekningar (301) alternativt tillfรคlliga ompekningar (302) om flytten bara รคr tillfรคllig.

6.5 Robots.txt, Meta NoIndex, & Meta NoFollow

Du kan indikera fรถr sรถkmotorerna hur du vill att de ska hantera specifikt innehรฅll pรฅ din sajt i en robots.txt file. Den hรคr filen existerar troligt vis redan fรถr din sajt pรฅ URL yoursite.com/robots.txt. Undersรถk sรฅ att filen inte blockar nรฅgonting som du vill att en sรถkmotor ska hitta. Tanken รคr att du ska kunna anvรคnda filen till att gรถmma sidor som du behรถver fรถr internt bruk, men som kan uppfattas som upprepningar och substanslรถsa sidor ur sรถkmotorernas perspektiv. Du kan รคven anvรคnda meta noindex och meta nofollow fรถr liknande syften, รคven om de olika tjรคnsterna skiljer sig nรฅgot i funktioner och anvรคndningsomrรฅden.

7. Tracka & Mรคt SEO-resultat

Nรคr du vรคl har fรถrbรคttrat din SEO, mรฅste du tracka om du faktiskt fรฅr mer trafik till din sajt. Ett rakt svar hade varit att lista ett antal mรคttal, men alla mรคttal har sina egenheter som du bรถr kรคnna till fรถr att kunna bedรถma hur vรคl din sajt presterar fรถr SEO.

7.1 Keyword Ranking

Att bara se till hur nรฅgra av dina nyckelord rankas nรคr du sรถker pรฅ dem รคr inte att komma i mรฅl med SEO. Sรถkresultat รคr personliga vilket ger olika resultat beroende pรฅ vem du รคr och vart du befinner dig. Och det visar ju bara vart du har rankats i sรถkresultatet och ingenting om kvalitรฉ pรฅ trafiken in. Som fรถrsta test kan det dock indikera om ditt SEO-arbete har knuffat dig i rรคtt riktning. Bli dock inte รถverdrivet besatt av ranking pรฅ dina nyckelsรถkningar. Mรฅlet รคr att driva mer relevant trafik som genererar mer affรคrer. Anvรคnd ranking som en snabb hรคlsokontroll fรถr hur din sajt mรฅr, inte som en KPI. Det finns sjรคlvklart verktyg fรถr att mรคta din ranking och de flesta erbjuder liknande funktioner men vissa รคr bรคttre รคn andra pรฅ att mรคta mobil och lokal ranking. Om du รคr ett litet nystartar fรถretag och/eller ny inom SEO รคr det bรคsta att vรคlja ett gratisverktyg som รคr enkelt att anvรคnda.

7.2 Organisk Trafik

Organisk trafik รคr en mycket bรคttre indikator pรฅ utfallet av dina anstrรคngningar med SEO. Genom att titta pรฅ den organiska trafiken till din sajt kan du fรฅ en bra uppfattning om den faktiska volymen av beskare som kommer in till din sajt och vad de gรถr nรคr de vรคl รคr pรฅ plats. Du kan mรคta din organiska trafik med de flesta verktyg, men det mest anvรคnda รคr Googles egna gratisverktyg, Google Analytics. Fรถr en snabbkoll utgรฅr du frรฅn rapportsidan och vรคljer helt enkelt att trycka pรฅ โ€all sessionsโ€ och sedan kan du filtrera den organiska trafiken.

SEO analytics

Om du scrollar ner kan du รคven se andra trafikbringande sajter och vรคlja olika mรฅl fรถr att se hur vรคl trafiken frรฅn olika hรฅll presenterar pรฅ din sida.

SEO analytics

Du vill sรฅklart att folk ska sรถka efter ditt fรถretag/varumรคrke och de ska givetvis hitta dig nรคr de vรคl sรถker. Sรฅvida du inte blir straffad av sรถkmotorerna pรฅ nรฅgot sรคtt sรฅ kommer du fรถrmodligen placera dig hรถgt i sรถkresultatet pรฅ ditt eget varumรคrke. Det SEO frรคmst syftar till bรถr vara att driva ikrementell trafik till din sida (de som kanske inte hade hittat dig eller kommit i kontakt med dig i annat fall). Som sagt i nyckelordsavsnittet sรฅ har Google slutat bjuda pรฅ data รถver faktiska nyckelord som folk sรถker efter, men om du tittar pรฅ page-level traffic (utanfรถr din egen sajt) fรถr du en nรฅgorlunda insikt i din รถvergripande SEO-utveckling.

7.3 Organic Leads & Sales

Sjรคlvfallet รคr det huvudsakliga mรคttalet fรถr att se resultatet av SEO att titta pรฅ prospektering, fรถrsรคljning, avkastning och vinst. Den enklaste vรคgen รคr att sรคtta upp mรฅlspรฅrning eller tracking pรฅ e-handel i ett verktyg som exempelvis Google Analytics. Filtrera pรฅ organic traffic och se sedan till kolumnen fรถr ditt uppsatta mรฅl pรฅ landingssidan, vilket betyder att du tittar pรฅ vilka som konverterar utav dem som har kommit till din sajt genom det organiska sรถkresultatet. Sedan kan du jรคmfรถra det med uppfyllda mรฅl fรถr folk som har kommit till din sajt genom adwords, display-annonsering eller nรฅgon annan kรคlla som gรฅr att mรคta genom analytics. Det รคr ett rakt och oftast bra sรคtt att mรคta dina SEO-insatser. Men precis som alltid finns det nรฅgra saker att tรคnka pรฅ.

Web-baserad analys รคr aldrig felfri. Jรคmfรถrt med anslagstavlor och tidningar sรฅ fรฅr du en vรคldig mรคngd data och kan mรคta med god precision, men du bรถr vara medveten om att det finns flera olika typer av mรคtfel som kan uppstรฅ online. Det kan innebรคra allt frรฅn smรฅ differenser till, i vissa fall, helt missvisande siffror. Bรคr alltid med dig ett lagom mรฅtt av skepsism nรคr du analyserar statistiken, fรถr att inte sรคga i livet i stort.

Ditt system kan skapa luckor i din mรคtning. En uppmรคtt fรถrsรคljning pรฅ din sajt kanske inte รคr en faktisk fรถrsรคljning. Se till att minska felmarginal sรฅ mycket som mรถjligt.

Mรคttal som รคr instรคllda fรถr livstid kan vara kluriga. Det รคr egentligen mer utav ett affรคrsproblem รคn nรฅgot specifikt fรถr SEO. Se till att du stรคller samma kritiska frรฅgor nรคr du mรคter SEO som fรถr vilken annan marknadskanal som helst.

8. ร–vriga SEO-funderingar

Fรถr de flesta fรถretag รคr det viktigaste att fรฅ till de tekniska aspekterna av SEO, fรฅ en fรถrstรฅelse fรถr verksamhetens nyckelord och ha en strategi fรถr hur du ska se till att folk delar lรคnkar till din sida. Vissa branscher och sรคrskilda verksamheter krรคver dock en djupare fรถrstรฅelse fรถr sรถkmotorerna. Vissa typer av sรถkningar krรคver lite extra eftertanke.

Internationell SEO โ€“ Det finns nรฅgra fรถrdelar genom ett lite annat SEO-tรคnk om du vill rankas hรถgt i flera lรคnder och pรฅ olika sprรฅk. Google erbjuder en del tips och rรฅd i en egen guide.

So What Now?

Om du nu har kommit enda hit sรฅ borde du ha fรฅtt med dig en hel del viktiga tips fรถr hur du kan jobba med SEO och hur du kan arbeta fรถr att ditt fรถretag och din tjรคnst/produkt ska nรฅ bรคttre ranking i sรถkresultatet.

Vad blir nรคsta steg?

Prioritera. Ingen sajt kan vara perfekt ur alla aspekter av SEO. Tรคnk pรฅ allting som du gรถr bra redan idag och vรคrdera dina resurser fรถr att bli รคnnu bรคttre framรฅt. Om du รคr grym pรฅ att skapa innehรฅll kanske du ska fokusera dรคr och om du har en omfattande och komplex sajt kanske det รคr viktigare att se till att ordna alla tekniska aspekter till att bรถrja med. Kom ihรฅg att det รถvergripande mรฅlet med alla SEO-anstrรคngningar รคr att fรฅ bรคttre synlighet fรถr innehรฅllet pรฅ din sajt. Leta efter de bรคsta vรคgarna som sรถkmotorerna kan hjรคlpa just ditt fรถretag och sitt ner i bรฅten รคven nรคr det kommer trendande sรถkord eller snabba fรถrรคndringarna. Har du gjort grundarbetet noggrant sรฅ รคr du vรคl rustad fรถr framgรฅng i sรถkmotorerna.

Vill du veta mer om SEO?

Boka ett mรถte med oss, sรฅ berรคttar vi pรฅ Interactive Solutions mer fรถr dig om hur du kan รถka fรถrsรคljningen i och med fler kรถpkraftiga besรถkare surfar till din webbsida.