Online shopping
Nyheterย 
21 maj 2014

E-handel alltmer populรคr visar ny rapport

Svensk e-handel fortsรคtter att ta mark, visar ny rapport, och framfรถrallt รคr det branscher som tidigare haft begrรคnsad fรถrsรคljning pรฅ nรคtet som vรคxer kraftigt.

E-handel รถkar

E-handeln fortsรคtter sin kraftiga tillvรคxt. Fรถrsta kvartalet 2014 รถkade fรถrsรคljning med 16 procent och framfรถrallt รคr det branscher som tidigare haft begrรคnsad fรถrsรคljning pรฅ nรคtet som vรคxer kraftigt. Det visar e-barometern som tas fram av HUI Research tillsammans med PostNord och Svensk Digital Handel. Prognosen รคr att e-handeln kommer att omsรคtta 42,5 miljarder kronor i Sverige 2014.

Sju av tio konsumenter e-handlade varor under fรถrsta kvartalet 2014 och fortsatt รคr det frรคmst klรคder, hemelektronik samt bรถcker och andra medieprodukter som e-handlas. Men allt fler vรคljer ocksรฅ att kรถpa mer otympliga varor som byggmaterial, mรถbler och vitvaror via internet, och det รคr inom dessa branscher tillvรคxten รคr som starkast just nu.

Interactive levererar smarta webbutiker

Vi pรฅ Interactive kรคnner av trycket frรฅn nya och befintliga kunders behov av E-handel lรถsningar. Kraven pรฅ smarta webbutiker som sjรคlvklart ska prata med kundens interna system och รคven med kundernas รฅterfรถrsรคljare รคr en standard idag. Vรฅra kunder har blivit mer insatta i den tekniska funktionen samt i webbutikens GUI.

โ€Vรฅr nรคsta drรถmprojket inom e-handel รคr att fรฅ utveckla en webbutik som anvรคnder sig av Gamificationโ€, sรคger Bonny Trolle.

Vad รคr Gamification? Lรคs om Gamification hรคr

E-barometern fรถrsta kvartalet 2014 i sammandrag

  1. Den svenska detaljhandelns fรถrsรคljning รถver internet รถkade med 16 procent fรถrsta kvartalet 2014.
  2. Prognosen รคr att e-handeln kommer att omsรคtta 42,5 miljarder kronor under 2014, vilket innebรคr en tillvรคxt om 15 procent.
  3. Under fรถrsta kvartalet var tillvรคxten kraftigast fรถr bygghandeln (36 procent), barnartiklar/leksaker (31 procent) och sport- och fritidsprodukter (24 procent).
  4. Av de stรถrsta branscherna var tillvรคxten starkast fรถr hemelektronik vars fรถrsรคljning รถkade med 16 procent. Klรคder/skor hade en tillvรคxt om fyra procent och fรถrsรคljning av bรถcker/media รถver internet รถkade med 1 procent.
  5. 71 procent av konsumenterna e-handlade varor under kvartalet. Av dessa har 14 procent e-handlat med sin mobiltelefon och 34 procent e-handlat frรฅn utlรคndska sajter. 25 procent av alla e-handelsrelaterade fรถrsรคndelser till konsumenter i Sverige levererades frรฅn utlandet.
  6. I genomsnitt fรถrvรคntar sig e-handelskonsumenten leverans senast 4,3 vardagar efter att en bestรคllning รคr genomfรถrd. Fรถr 29 procent รคr det viktigt att kunna fรฅ en e-handlade fรถrsรคndelser levererad vardagen efter bestรคllning.
  7. Tre av fyra konsumenter tycker det รคr viktigt att sjรคlv fรฅ vรคlja hur de ska ta emot en e-handlad vara. 46 procent fรถredrar generellt att fรฅ en e-handlad vara levererad i postlรฅdan av sin brevbรคrare.
  8. Var fjรคrde e-handelskonsument returnerade en e-handlad vara under 2013. 88 procent tycker att returhanteringen fungerar bra.

Dela inlรคgget