DigitalStrategi
Nyheterย 
05 oktober 2020

Digital Strategi

Om man som fรถretag har fรถr avsikt att hรคnga med i samhรคllets digitalisering och vill uppnรฅ nรคrvaro i sociala kanaler, kan en digital strategi vara pรฅ sin plats. Fรถr att sรคkerstรคlla att rรคtt budskap kommuniceras pรฅ ett mรฅlgruppsanpassat sรคtt i relevanta kanaler - krรคvs en tydlig plan. I den hรคr artikeln kommer vi dels att gรฅ igenom vad en digital strategi faktiskt รคr och varfรถr den behรถvs, men ocksรฅ konkreta tips pรฅ hur du skapar en strategi anpassad fรถr ditt fรถretag.

Vad รคr en digital strategi

Vad en digital strategi รคr beror pรฅ vilket fรถretag det handlar om samt vilken bransch fรถretaget รคr verksam inom. Men gemensamt fรถr de flesta digitala strategierna รคr att de handlar om att kartlรคgga fรถretagets nuvarande digitala utgรฅngspunkt, faststรคlla en mรฅlbild och sedan definiera en plan fรถr att ta sig dit. Till skillnad frรฅn en webbstrategi som till stรถrsta del fokuserar pรฅ fรถretagets egna hemsida, har den digitala strategin ett lite bredare fokus pรฅ de digitala kanaler och forum som fรถretaget anvรคnder. Syftet med en digital strategi รคr med andra ord att baserat pรฅ en tydlig mรฅlgrupp, konkretisera en handlingsplan som tydliggรถr vilka aktiviteter som ska genomfรถras, fรถr att uppnรฅ fรถrutbestรคmda mรฅlnivรฅer som i sin tur skapar รถnskvรคrd digital nรคrvaro.

Dรคrfรถr behรถvs det

Innan man kan pรฅbรถrja arbetet med en digital strategi รคr det viktigt att vara infรถrstรฅdd med varfรถr man รถverhuvudtaget behรถver synas i sociala kanaler. Enligt rapporten Svenskarna och internet 2019 anvรคnder 95% av Sveriges befolkning internet. Rapporten visar รคven att hela 65% av Sveriges befolkning anvรคnder specifikt sociala medier dagligen och Facebook, Instagram och Snapchat รคr de รถverlรคgset populรคraste kanalerna. Kort och gott sรฅ befinner sig sannolikt en stor del av din mรฅlgrupp i sociala medier - och dรคrfรถr behรถver du och ditt fรถretag ocksรฅ gรถra det.

Sรฅ skapar du en digital strategi

Sรฅ, hur gรฅr du bรคst tillvรคga fรถr att skapa din digitala strategi och planera dina insatser i dina kanaler? Det behรถver inte vara sรฅ svรฅrt! Nedan har vi punktat ner de steg som vi anser att du behรถver arbeta med och gรฅ igenom fรถr att kunna utforma en sรฅ relevant och genomarbetad strategi som mรถjligt. Vi har รคven full fรถrstรฅelse fรถr att alla fรถretag inte har tid eller resurser att gรถra hela jobbet sjรคlva. Pรฅ Interactive Solutions anvรคnder vi vรฅr omfattande digitala kompetens till att hjรคlpa kunder med skrรคddarsydda lรถsningar inom webb- och apputveckling. Vi anvรคnder gรคrna vรฅr expertis fรถr att fรถrbรคttra och utveckla era digitala plattformar.

1. Definiera syfte och mรฅlsรคttning

Det fรถrsta steget handlar om att definiera och tydliggรถra det faktiska syftet. Varfรถr vill eller behรถver ni synas? Vill ni รถka er varumรคrkeskรคnnedom? Behรถver ni pรฅverka ert varumรคrkes image i nรฅgon riktning? Ser ni att det kommer ha en specifikt positiv inverkan pรฅ er affรคr eller tillvรคxt? Vill ni stรคrka ert arbetsgivarvarumรคrke och attrahera nya medarbetare? Eller kanske stรคrka ert fรถrtroende hos era mรฅlgrupper? Fรถrsรถk att klarlรคgga ert syfte med insatserna och vad det รคr ni vill uppnรฅ. Fรถr att veta om en strategi รคr lyckad eller inte behรถver det finnas en รถvergripande mรฅlsรคttning att kontinuerligt fรถlja upp insatserna mot.

2. Vem vill du nรฅ ut till?

Nรคr syfte och mรฅlsรคttningar finns definierade รคr det dags att bรถrja fundera pรฅ vem eller vilka som ni vill nรฅ ut till. Hur ser er primรคra mรฅlgrupp ut? Beroende pรฅ vad du har fรถr typ av fรถretag kan mรฅlgruppen vara mer eller mindre specifik. Till exempel kan ett fรถretags primรคra mรฅlgrupp vara โ€œTeknikintresserade killar รถver 20 รฅr i hela Sverigeโ€ medan ett annats kan vara โ€œNyblivna, miljรถmedvetna smรฅbarnsfรถrรคldrar i Sollentunaโ€. Fรถr att sedan kunna anpassa budskap och insatser specifikt fรถr din mรฅlgrupp รคr det viktigt att fundera pรฅ vilka demografiska faktorer som รคr specifika och relevanta fรถr just er mรฅlgrupp - och specificera detta i er strategi. Desto bรคttre ni lรคr kรคnna personerna i er mรฅlgrupp, ju framgรฅngsrikare kommer ni att kunna kommunicera med dem.

3. Bestรคm lรคmpliga kanaler

Nรคr du sedan vet syftet med er strategi och till vem den ska riktas, behรถver du bestรคmma i vilka kanaler. Detta styrs givetvis dels av vart din mรฅlgrupp befinner sig sett till sociala medier, men ocksรฅ vad syftet รคr med kommunikationen. Internetstiftelsen slรคpper รฅrligen en rapport (Svenskarna och internet) dรคr de kartlรคgger Sveriges befolknings anvรคndande av internet och sociala medier, i denna hittar du information om i vilka kanaler olika รฅldersgrupper i Sverige befinner sig samt i vilken utstrรคckning. Exempel pรฅ nรฅgra av dagens vanligaste kanaler รคr:

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • TikTok
  • Sรถkmotorer

4. Vรคlj metod

Nรคsta steg gรฅr ut pรฅ att vรคlja vilken metod ni ska anvรคnda i kanalen eller kanalerna, fรถr att sprida era budskap. Vanligt รคr att anvรคnda sig av det som kallas Content Marketing, dรคr man kortfattat arbetar med att sjรคlva skapa och publicera olika former av relevant innehรฅll i sina kanaler. Det kan handla om allt frรฅn film, video, bilder, blogg, artiklar eller nyheter - bara fantasin sรคtter stop. Denna metod รคr populรคr och om ert innehรฅll upplevs relevant aktuellt av er mรฅlgrupp kommer det sannolikt att resultera i organisk spridning. Sรถkmotoroptimering, Influencer Marketing, Sรถkmotormarknadsfรถring och Facebook Ads รคr ett urplock av andra alternativa metoder fรถr att kommunicera budskap i digitala kanaler. Vilken eller vilka ni vรคljer beror pรฅ vad som tidigare beslutats i strategiarbetet, sรฅsom syfte, mรฅl, mรฅlgrupp och kanalval.

5. Mรคt och utvรคrdera dina insatser

Nรฅgot som รคr otroligt viktigt oavsett vilken typ av marknadsfรถring som du arbetar med, รคr att mรคta, fรถlja upp och utvรคrdera sina insatser. Detta รคr dรคremot nรฅgot som ofta gรถrs hastigt och godtyckligt - istรคllet fรถr att avsรคtta tid och lรฅta det vara en del av processen. Kontinuerlig uppfรถljning รคr mycket viktig fรถr att kunna avgรถra riktningen framรฅt. Att arbeta fรถr att skapa digital nรคrvaro รคr ett lรฅngsiktigt arbete och att skapa en strategi fรถr detta arbete ger ofta vรคldigt bra resultat. Men fรถr att uppnรฅ detta รคr en essentiell del i arbetet att arbeta pรฅ ett strukturerat sรคtt med lรถpande avstรคmningar dรคr man stรคndigt fรถljer upp och รฅterkopplar till de ursprungliga syftet och mรฅlsรคttningarna.