fbpx
Tekniktrender

Årets tekniktrender 2015

Nyheter, 10 januari 2015,

Googles tre största tekniktrender som sker under 2015, som du bör veta om.

I början av varje år försöker vi alla förutspå vad som komma skall. Vilka tekniktrender kommer att forma näringslivet? Vilka tekniker kommer människor att anamma? Även om vi inte har kristallkulor, har vi sökdata. Som en omfattande datasamling för konsumenternas avsikter, kan informationen vara till ledning när man ska förstå trender. Vår Interactive-grupp tittade på Googlesökningar och letade igenom näringslivets forskning för att se vad som nu kommer att slå igenom.

1. Vardagslivet kopplas upp

Man har börjat att prata om sakernas Internet. När olika enheter snabbt blir fler och börjar arbeta tillsammans, kommer anslutna föremål som t ex kylskåp och tv-apparater att bilda en individanpassad plattform för ditt liv.

Vad betyder det för marknadsförare: Anslutna objekt kommer att skapa mer information. Försök att samordna den, för att skapa bättre tjänster. Rekommendera saker som konsumenterna gillar. Utnyttja teknologin för att skicka relevanta annonser i realtid. Den går även att använda för olika kundtjänster. Detta fenomen kallas även för ”internet of things”.

2. Ett individanpassat mobilt internet

Din smartphone blir smartare och när den blir navet för alla dessa anslutna plattformar, kan den använda mer data för att skapa ännu bättre och mer individanpassade tjänster.

Vad betyder det för marknadsförare: Mobiltelefonen blir fjärrkontrollen för våra liv. Lägg storvikt på att användaren får en bra upplevelse när hen använder din mobilapplikation. Presentera relevant innehåll som ger användaren stor nytta i exempelvis lokal information, relevanta annonser samt snabba och enkla boknings möjligheter, från t ex en närliggande restaurang.

3. Livet kommer att gå ännu snabbare

Med eller utan anslutning, kan vi nu få information, underhållning och tjänster i exakt det ögonblick vi vill ha dem.

Vad betyder det för marknadsförare: Konsumenterna förväntar sig att få vad de vill ha, exakt då de beställer. Tänk på vad detta innebär för din verksamhet. Du måste kanske ha kundsupport dygnet runt? Leveranserna måste blir mer efterfrågeanpassade? Sökordsstrategin kan bli mera omfattande? Gör samspelet med kunden så snabbt, enkelt och lättförståeligt som möjligt och se till att kontakterna är användbara i alla moment som är viktiga.

googleisVill du veta mer? Kontakta oss, så bokar vi ett möte

Kontakta oss

Ditt framtida projekt?

Kontakta oss

Kontakt

Telefon: 018 - 5 800 800
Besöksadress: Vaksalagatan 28, Uppsala
Postadress: Box 2171, 750 02, Uppsala